2.5 tan uranium Libya yang hilang sudah ditemui

2.5 tan uranium Libya yang hilang sudah ditemui

TRIPOLI – Angkatan tentera Libya telah menemui kira-kira 2.5 tan uranium yang dilaporkan hilang oleh Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA).

Sepuluh dram yang mengandungi bijih itu ditemui berhampiran sempadan Chad, kata ketua unit media pasukan itu.

IAEA berkata, ia “secara aktif sedang berusaha untuk mengesahkan laporan itu”, lapor media.

Agensi itu telah ‘membunyikan penggera’ selepas lawatan pemeriksanya awal minggu ini ke tapak yang tidak didedahkan.

Kawasan itu bukan dalam wilayah yang dikawal kerajaan.

Uranium ialah unsur yang berlaku secara semula jadi yang digunakan bagi berkaitan nuklear setelah ia ditapis, atau diperkaya.

Uranium yang dilapor hilang tidak boleh dijadikan senjata nuklear dalam keadaan semasa, tetapi boleh digunakan sebagai bahan mentah untuk program senjata nuklear, kata pakar.

Pada Disember 2003, di bawah pemerintah Muammar Gaddafi, Libya secara terbuka meninggalkan senjata nuklear, biologi dan kimia.

Tetapi sejak Gaddafi digulingkan pada 2011, negara itu telah dibahagikan kepada puak politik dan tentera yang bersaing.

Ia kini berpecah antara kerajaan sementara yang diiktiraf di peringkat antarabangsa di ibu negara, Tripoli, dan satu lagi di timur.

Kedua-duanya tidak mengawal selatan, tempat uranium diambil.

Kenyataan hari Khamis mengenai mencari uranium itu datang daripada Tentera Kebangsaan Libya (LNA), pasukan tentera yang menyokong pentadbiran timur Libya yang tidak diiktiraf.

LNA ialah gabungan unit tentera, pemberontak tempatan, puak dan Salafi, diketuai oleh Field Marshal Khalifa Haftar, seorang pegawai veteran yang mengambil bahagian dalam rampasan kuasa yang membawa Gaddafi berkuasa pada 1969.

LNA berkata, bekas uranium telah ditemui kira-kira lima kilometer (tiga batu) dari tempat ia disimpan di selatan Libya. – Agensi