212 alami masalah kesihatan selepas ambil beras yis merah

212 alami masalah kesihatan selepas ambil beras yis merah

TOKYO – Bilangan orang yang dimasukkan ke hospital di Jepun akibat masalah kesihatan selepas mengambil makanan tambahan daripada Kobayashi Pharmaceutical yang mengandungi beras yis merah, atau beni-koji, telah meningkat kepada 212.

Media tempatan melaporkan, ia adalah angka terkini setakat hari Ahad.

Kementerian Kesihatan, Buruh dan Kebajikan berkata, berdasarkan laporan daripada Kobayashi Pharmaceutical, pengeluar bahan beni-koji itu, seramai 1,224 telah mendapatkan rawatan perubatan setakat Ahad, dan kira-kira 53,000 pertanyaan telah ditujukan kepada syarikat itu.

Semasa temu bual di ibu pejabat Kobayashi Pharmaceutical di Osaka pada hari Sabtu, perbincangan telah diadakan mengenai jurang dua bulan yang diambil oleh pembuat ubat itu untuk bertindak mendedahkan masalah yang dihadapi oleh individu-individu yang mengambil produk tersebut.

Laporan Kyodo menyatakan di bawah Akta Sanitasi Makanan setiap syarikat perlu memaklumkan kepada pihak berkuasa tempatan apabila timbul isu kesihatan.

Suplemen pemakanan beras yis merah keluaran syarikat itu iaitu Beni-koji Choleste Help telah dikaitkan dengan lima kematian akibat penyakit buah pinggang.

Produk itu, yang dilancarkan pada Februari 2021, dikeluarkan untuk menurunkan paras kolesterol LDL, dan telah dijual sekitar 1 juta pakej menjelang akhir Februari tahun ini.

Komponen yang tidak diingini dipanggil “asid puberulik,” yang berasal daripada acuan biru, telah dikesan dalam produk syarikat yang dikeluarkan di kilang Kobayashi Pharmaceutical di Osaka, yang ditutup pada Disember 2023, menurut kementerian kesihatan dan syarikat itu.

Bagaimanapun kementerian kesihatan belum jelas bagaimana bahan itu yang merupakan agen antibakteria dan antimalaria yang kuat yang boleh menjadi toksik, serta menimbulkan risiko kesihatan atau menyebabkan kerosakan buah pinggang. – Agensi