6 Cara Mudah Mengatasi Masalah Lutut yang alami

Kuala Lumpur: Keadaan kaki yang tidak prima atau mengalami masalah boleh menyebabkan masalah semasa melakukan aktiviti. Ini lebih-lebih lagi apabila kita mengalami masalah lutut.
Salah satu masalah yang dialami oleh banyak orang hari ini adalah sakit lutut. Gaya hidup anda atau kerana faktor lain boleh menyebabkan sakit lutut.

Untuk mengatasi masalah lutut yang bengkak ini, pelbagai cara boleh dilakukan sama ada dengan ubat atau melalui kaedah semula jadi. Melaporkan dari WebMd, berikut adalah cara semula jadi untuk mengatasi sakit lutut.

1. Rehat sebentar
Rehat dari sebarang aktiviti yang boleh menyebabkan kesakitan atau kelembutan. Semasa anda berehat, letakkan bantal kecil di bawah lutut.

2. Kompres dengan ais
Sapukan ais atau pek ais untuk mencegah atau mengurangkan bengkak di lutut. Aiskan lutut selama 10 hingga 20 minit 3 atau lebih kali sehari.

3. Elakkan mandi air suam
Selama 48 jam pertama selepas kecederaan, elakkan perkara yang boleh meningkatkan pembengkakan, seperti mandi air suam atau minuman beralkohol.

4. Jangan membalut lutut dengan terlalu ketat
Membungkus lutut dengan terlalu ketat boleh menyebabkan pembengkakan di bawah lutut menjadi lebih teruk. Longgarkan pembalut jika terlalu ketat. Tanda-tanda bahawa pembalut terlalu ketat termasuk mati rasa, kesemutan, rasa sakit meningkat, dan bengkak di kawasan di bawah pembalut.

5. Gunakan kruk
Anda boleh membeli tongkat atau tongkat dari farmasi atau hospital. Anda boleh menggunakan tongkat tongkat atau tongkat semasa mencederakan lutut.

6. Elakkan Sukan Tertentu
Elakkan sukan yang meningkatkan risiko sakit lutut seperti berlari, bermain ski, bermain tenis, sehingga lutut anda tidak lagi sakit atau bengkak.
Beberapa kaedah mudah dapat membantu mengatasi sakit lutut yang anda alami. Dengan menggunakannya, anda dapat mengelakkan masalah kesihatan yang lebih serius.

Malay News
Lifestyle Desk