6 Tabiat Sarapan Ini Menuakan Anda Lebih Cepat Sebelum Waktu, Kata Pakar Diet – Hijabista

6 Tabiat Sarapan Ini Menuakan Anda Lebih Cepat Sebelum Waktu, Kata Pakar Diet – Hijabista

Membuat kesilapan sarapan pagi ini boleh menyebabkan anda kelihatan lebih tua dan hidup lebih pendek.

Kelihatan muda dan berasa sihat adalah penting bagi anda, semua pilihan makanan boleh memberi kesan kepada matlamat tersebut. Memandangkan sarapan pagi adalah hidangan pertama setiap hari, apa dan cara yang anda pilih untuk makan boleh menetapkan hari anda untuk pilihan yang sihat di kemudian hari supaya anda terus memilih makanan yang akan memberi manfaat kepada sebarang usaha anti-penuaan, termasuk serat dan antioksidan.

Sarapan pagi memberi anda peluang untuk mencapai matlamat memakan buah-buahan dan sayur-sayuran di awal hari dan boleh memberi anda serat pemakanan dan makanan kaya antioksidan. Tambahan sarapan pagi memberi anda peluang untuk bukan sahaja menambah sayur-sayuran dan protein seperti seperti dalam telur dadar. Dengan vitamin A, protein untuk menghasilkan kolagen, vitamin C dan antioksidan lain, ia boleh membantu anda bukan sahaja berasa lebih muda, tetapi bertenaga.

Jadi, sama ada anda melangkau sepenuhnya, atau membuat pilihan pemakanan yang buruk, anda mungkin kehilangan peluang untuk terus kelihatan dan berasa lebih muda. Berikut adalah enam tabiat sarapan pagi terburuk yang mungkin menampakkan anda tua sebelum waktu, menurut pakar diet.

1. Minum minuman kopi manis

Meminum minuman kopi manis berkalori tinggi seperti latte berperisa atau minuman kopi campuran beku pada waktu pagi mungkin memberi anda sedikit kalori daripada susu, sirap dan pemanis lain yang digunakan, tetapi kalori tersebut tidak akan memberikan anda pelepasan yang stabil, mungkin akan akan cepat melihat tahap tenaga anda menurun.

2. Makan daging yang diproses yang dibuat dengan nitrat

Daging sarapan seperti bakon dan sosej rasanya sedap, tetapi ia tidak bagus untuk anti-penuaan. Makan sekali-sekala boleh, tetapi kerana ia mempunyai kekurangan serat, tinggi lemak tepu dan juga mempunyai nitrat yang boleh menyebabkan tekanan pada badan kemudian boleh menyebabkan penuaan jika tidak dilakukan secara sederhana sama sekali.

3. Tidak termasuk makanan kaya antioksidan

Jika pinggan sarapan anda penuh dengan makanan yang kelihatan hambar, anda mungkin kehilangan banyak vitamin dan nutrien dalam makanan segar yang berwarna-warni. Tidak menambah warna pada pinggan anda pada sarapan pagi, seperti tidak memasukkan sebarang sayur-sayuran atau buah-buahan ke dalam pinggan, bermakna anda kehilangan antioksidan, yang penting untuk membantu mencegah penyakit dan memanjangkan umur.

Untuk mendapatkan lebih banyak hidangan, tambah beberapa daun bayam dan tomato ke dalam sandwic telur anda. Atau jika anda lebih suka makan sesuatu yang manis seperti wafel, yogurt atau smoothie, pastikan anda menambah pelbagai buah-buahan juga. Boleh juga makan sebiji oren atau limau gedang dengan kepingan atau dua roti bakar anda.

4. Pengambilan cecair yang tidak mencukupi

Penghidratan bukan sahaja mengekalkan kulit anda anjal, tetapi ia juga membawa nutrien ke seluruh badan. Sasarkan untuk 6 hingga 8 cawan cecair sepanjang hari atau lihat sama ada air kencing anda hanya berwarna kuning.

5. Melangkau sarapan

Jika anda lalu sepanjang hari dengan melangkau sarapan pagi, anda mungkin tidak membuat keputusan yang paling sihat apabila ia berkaitan dengan penuaan. Melakukan lebih masa ini mungkin tidak membantu anda mengenai umur panjang dan penuaan. Beberapa kajian mendapati bahawa orang yang benar-benar makan sarapan pagi adalah pemakan yang lebih sihat dan mengambil lebih banyak serat daripada mereka yang tidak.

Jika anda cenderung untuk melangkau sarapan pagi, pakar mencadangkan agar anda mempertimbangkan untuk mengambil sesuatu yang kecil seperti pisang dan segenggam walnut. Dan jika anda rasa terlalu kenyang untuk makan pada waktu pagi, mungkin anda makan berlebihan pada waktu makan malam.

Mungkin penyelesaian untuk makan hidangan pagi adalah untuk mengurangkan saiz bahagian anda semasa makan malam. Mengambil sarapan secara berkala juga boleh mengelakkan makan berlebihan di kemudian hari, yang jika dilakukan dengan kerap boleh memberi kesan negatif kepada kesihatan dan umur panjang anda secara keseluruhan.

6. Melalui drive-thru untuk sarapan pagi

Jika anda membeli sarapan pandu lalu setiap pagi, bukanlah sesuatu yang mengejutkan bahawa memesan sandwic telur bacon dan kentang goreng bukanlah pilihan yang paling berkhasiat untuk kesihatan anda. Sandwic sarapan pagi atau hidangan kombo ini boleh dimuatkan dengan jumlah lemak, lemak tepu dan natrium yang tidak sihat. Mengambil makanan yang kaya dengan jumlah lemak, lemak tepu dan natrium boleh meningkatkan faktor risiko anda untuk membangunkan keadaan jantung seperti tekanan darah tinggi dan kolesterol tinggi, yang tidak akan memberi manfaat kepada kesihatan anda!

Sebaliknya, cuba membuat sandwic sarapan pagi anda sendiri atau bungkus di rumah menggunakan muffin Inggeris gandum penuh atau tortilla gandum, dan mengisinya bukan sahaja dengan telur tetapi juga sayur-sayuran.