8 Cadangan Vitamin Terbaik untuk Daya Tahan Badan Lawan Virus. Pastikan Ada Dalam Simpanan! – Hijabista

8 Cadangan Vitamin Terbaik untuk Daya Tahan Badan Lawan Virus. Pastikan Ada Dalam Simpanan! – Hijabista

Ketika virus tular merebak seluruh dunia, anda perlukan daya ketahanan dalaman. Sistem imun atau kekebalan badan dapat dikalahkan oleh virus, bakteria, ataupun benda asing. Adapun daya tahan badan menjadi lemah oleh pelbagai sebab, seperti stres, jarang berolahraga, kurang tidur, dehidrasi, dan kekurangan makan nutrisi yang diperlukan badan.

Apabila anda ingin memperoleh daya ketahanan badan yang kuat, kami sarankan anda untuk mula makan vitamin untuk meningkatkan daya ketahanan badan. Agar badan tidak mudah diserang oleh virus penyebab penyakit, Anda boleh memakan vitamin untuk daya tahan badan. Suplemen kesihatan yang dirancang untuk memelihara daya tahan badan ini banyak dijual di drugstore. Anda boleh menemukan pelabagai jenama dengan mudah. Setiap suplemen vitamin akan lebih baik jika di dalamnya terdapat lebih dari satu zat gizi (multivitamin).

Pola diet seimbang melalui pemilihan makanan dengan gizi yang cukup umumnya sudah boleh menjaga daya tahan badan seseorang. Namun pada keadaan-keadaan tertentu, sistem kekebalan badan boleh melemah akibat faktor-faktor seperti yang sudah disebutkan sebelumnya. Untuk mencegah hal tersebut, anda perlu makan vitamin tambahan dari suplemen untuk daya tahan badan. Jika anda ingin membelinya, lebih baik ketahui dulu tip memilih vitamin untuk daya tahan badan yang bagus.

Pilih yang sesuai dengan Keperluan

Apabila rutin harian anda lebih banyak dihabiskan di jalan, maka anda memerlukan suplemen untuk menyokong daya tahan badan. Beberapa suplemen vitamin dibuat dengan kandungan yang memang secara khusus berperananan untuk sokongan imunisasi. Seperti vitamin C dan zinc pada beberapa produk suplemen akan sangat membantu untuk meningkatkan kemampuan badan dalam melawan penyakit.

Manakala untuk anda yang memerlukan konsentrasi lebih ketika bekerja, misalnya melakukan perlukan tumpuan di depan komputer dan sebagainya, maka disarankan untuk memilih vitamin untuk daya tahan badan dan otak. Vitamin tersebut umumnya sudah dibekali dengan kandungan yang boleh menghindari anda dari gangguan stress atau masalah psikologi yang melibatkan otak.

Kenali terlebih dahulu isi kandungan pada suplemen

Sebelum menentukan sebuah vitamin untuk daya tahan badan agar tidak mudah lelah, ada lebih baik jika anda mengetahui kandungan apa saja yang berperananan baik untuk memberikan fungsi tersebut. Vitamin A contohnya, jenis vitamin yang larut dalam lemak ini boleh peroleh dari sumber makanan ataupun suplemen multivitamin. Vitamin A mempunyai pelbagai manfaat penting untuk badan. Selain terkenal baik untuk memelihara fungsi penglihatan, zat ini juga boleh meningkatkan sistem kekebalan badan.

Sementara untuk vitamin lain yang kerap disebutkan sebagai vitamin yang bagus untuk menjaga daya tahan badan adalah vitamin C. Tentu anda juga sudah mengetahuinya, bukan? Vitamin C merupakan jenis vitamin yang mudah larut dalam air. Zat sihat ini berperanan penting dalam memperbaiki sel-sel dalam tulang, gigi serta kulit. Tidak hanya itu, vitamin C juga diketahui sebagai antioksidan yang boleh mencegah terjadinya kerosakan sel akibat radikal bebas.

Sistem kekebalan badan yang sihat juga boleh anda peroleh dengan memakan suplemen vitamin yang di dalamnya terdapat kandungan lain seperti vitamin B, vitamin E, echinacea, ginseng, mineral seperti mangan, zinc, magnesium, dan selenium. Hampir tidak ada pengilang yang menyertakan seluruh kandungan tersebut dalam satu produk ciptaannya, maka anda akan lebih baik mengenali terlebih dahulu keperluan badan terhadap vitamin yang sesuai untuk tujuan apa.

Pertimbangkan jenisnya, pilihlah yang lebih mudah diserap badan

Suplemen kesihatan seperti vitamin untuk daya tahan badan tersedia dalam beberapa bentuk, seperti cairan, serbuk, ataupun tablet. Anda perlu mempertimbangkan suplemen jenis apa yang sesuai. Suplemen bentuk secair lebih mudah untuk diserap oleh badan. Tapi kekurangannya, sukar untuk dibawa ke mana jua kerna sifatnya.

Sementara suplemen dalam bentuk tablet mungkin memiliki daya serap yang lebih lambat dan sulit dibandingkan jenis cecair atau sirup. Tapi kelebihan yang dimiliki oleh suplemen ini mempunyai portabilitas tinggi. Dengan membeli vitamin untuk daya tahan badan dalam bentuk tablet, anda akan merasa lebih selamat tanpa kuawatir vitamin tersebut rosak di salam perjalanan. Di balik kelebihan tersebut, jenis vitamin tablet juga kurang sesuai untuk kanak-kanak di bawah umur kerana berisiko tersedak saat diminum.

Anda perlu menyesuaikan jenis vitamin yang ada dengan keperluan. Jika anda merasa tidak akan membawa suplemen tersebut travel, maka pilihlah yang berbentuk cecair. Begitu juga sebaliknya, ya! Sedangkan untuk alternatif lain, anda juga boleh memilih suplemen penunjang daya tahan badan yang boleh dilarutkan dalam air. Meskipun bentuknya pertama menyerupai obat, tapi tablet vitamin ini boleh larut di dalam air sehingga lebih mudah untuk diminum.

Baca Label dan Perhatikan Dosnya

Setiap vitamin mempunyai label yang tertera pada bungkusan. Label tersebut perlu anda lihat sebagai informasi awal untuk mengetahui vitamin dan mineral apa yang terkandung di dalamnya. Vitamin untuk daya tahan badan agar tidak mudah sakit yang tidak sesuai dengan keadaan kesihatan anda lebih baik untuk dihindari. Jangan lupa juga untuk memperhatikan efek sampingan yang berbahaya. Jika efek tersebut berisiko terjadi pada anda kerana anda mengalami keadaan kesihatan tertentu, maka carilah suplemen lain yang lebih selamat.

Setelah melihat kandungan beserta peratusannya, anda tidak boleh juga melambatkan tarikh tamat tempoh dari produk tersebut. Perkara ini merupakan langkah preventif terjadinya hal-hal yang tidak diinginkan. Untuk dosnya, pastikan anda meminuma dengan betul. Ikuti cadangan pemakanan sesuai yang tertera pada label atau anda boleh mengikuti panduan yang disarankan oleh doktor. Sebaiknya hindari minum dua atau lebih suplemen vitamin secara serentak tanpa pengawasan doktor. Pilihlah satu yang memberikan manfaat lebih maksima, yang lebih baik!

Cadangan sepuluh jenama vitamin untuk daya tahan badan terbaik. Produk-produk tersebut boleh ditemukan dengan mudah di drugstore dan secara online. Semoga panduan ini akan lebih memudahkan anda dalam menentukan produk mana yang tepat dengan keperluan. Selamat memilih!

Sesuai untuk orang yang mengalami masalah gastrik

Bagi Anda yang mengalami masalah gastrik, anda disarankan untuk membeli Alkaline-C Food Suplemen. Suplemen ini dirancang dengan vitamin C berbentuk sodium askorbat yang bersifat pangkalan alias tidak berasid dengan julatnya pH 7.5-7.8. Dengan sifat pangkalan tersebut, Alkaline-C selamat dimakan semua orang, terutama untuk anda yang menderita gangguan gastrik. Tak perlu kuawatir, vitamin untuk daya tahan badan usia remaja dan dewasa ini tidak akan menimbulkan iritasi pada perut.

Selain bersifat basa yang membuatnya selamat dimakan oleh penderita penyakit pedih ulu hati, Alkaline-C menunjukan Cresindo ini juga baik untuk badan. Formula mudah larut dari produk ini akan lebih mudah terserap sehingga manfaatnya boleh langsung terasa dalam badan. Produk ini juga telah kelulusan selamat oleh GMP Eropa. Bagi anda yang belum tahu, GMP adalah singkatan dari Good Manifacturing Practice, sebuah sistem untuk memastikan bahawa suatu produk memenuhi standard kualiti kerana diawasi di saat pembuatannya.

Bantu pelihara fungsi organ agar lebih sihat optimal

Jenama ini memang dikenal akan produk suplemen kesihatan yang berkualiti, meskipun rata-rata harga pasarannya mahal. Nature’s Way merilis Complete Daily Multivitamin untuk setiap orang yang menginginkan badan sihat dan tidak mudah sakit. Produk ini boleh dimakan setiap hari atau dengan nasihat doktor untuk membantu memelihara fungsi organ serta memproduksi energi dan menjaga kesihatan badan secara optimal.

Minyak ikan dijamin halal buat ibu mengandung atau yang menyusukan anak

Direka khas untuk menyokong wanita dari semua peringkat umur untuk gaya hidup lebih aktif. Ia mengandungi DHA yang dapat memastikan bakal ibu dan ibu yang menyusukan anak selepas bersalin mendapat nutrien yang mencukupi. Didatangi dalam bentuk separa cecair dan dibungkus dalam kapsul yang diperbuat daripada bahan vegetarian untuk penyerapan nutrien lebih baik.

Mengekalkan stamina agar badan tidak mudah sakit

Multivitamin dan mineral pada suplemen ini juga boleh anda makan sebagai vitamin untuk daya tahan badan untuk warga emas juga disarankan. Dua kandungan utama yang tersimpan dalam produk ini adalah vitamin C dan B. Elak jatuh sakit, mulakan makan vitamin yang boleh memperkuat sistem kekebalan badan, Enervon C Multivitamin salah satunya.

Suplemen yang dirumuskan oleh PT. Darya-Varia Laboratoria ini tergolong ke dalam ubat bebas, sehingga anda boleh memakannya meski tanpa nasihat doktor. Walaupun demikian, anda perlu perhatikan aturan pengambilan agar tidak berlebihan. Selain boleh meningkatkan imunitasi, Enervon C Multivitamin juga dapat diminum untuk membantu proses pemulihan selepas sakit.

Dilengkapi kolagen yang membuat kulit halus dan anjal

Vitamin C tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan secara semulajadi. Ianya hanya didapati dari sumber buah-buahan dan sayur-sayuran yang kita makan. Untuk suplemen Vitamin C yang terbaik, pilihlah Blackmores. Walaupun harganya amat berpatutan dan mampu dimiliki oleh semua, produk dari jenama ini masih mengekalkan kualiti yang tinggi melalui proses biologikal.

Baik untuk merawat kemurungan

Minyak ikan Omega-3 yang kaya dengan lipid dan diekstrak daripada lemak ikan air sejuk seperti ikan laut. Asid lemak tak tepu ini baik untuk kesihatan anda dan tidak menggemukkan. Pengambilan minyak ikan ini dapat mencegah penyakit jantung, mengekalkan fungsi otak, mata dan saraf, pengurusan keadaan radang serta rawatan kemurungan.

Suplemen vitamin C murah dan sesuai untuk kegunaan dewasa dan remaja

Suplemen ini meningkatkan system imunisasi badan, menyumbang anti-oksida yang penting, melindungi sel daripada oksidasi serta mengurangkan rasa penat dan lesu selepas menjalani aktiviti seharian. Hanya sekali sehari dan rasailah perbezaannya!

Cegah selesema dan alahan

Jika anda sering mengalami masalah selesema, alahan pada hidung, pendarahan hidung akibat selesema, cubalah Vitamin C dari Shaklee ini. Ambil 2 pil sebanyak 2 kali sehari. Vitamin C terkenal dengan sifatnya yang anti-keradangan dengan 25% bioflavonoid, esen kulit buah-buahan dan Hesperidin. Kesemua bahan ini boleh membantu mencegah serangan virus dengan lebih berkesan.

Apabila Anda memerlukan produk untuk menjaga keadaan badan ketika perjalanan jauh, pilihlah suplemen dalam bentuk praktik untuk dibawa. Manakala untuk anda yang sukar untuk menelan suplemen berbentuk tablet, disarankan untuk memilih produk vitamin dalam bentuk cecair seperti sirup ataupun tablet larut dalam air. Semoga dengan memakan suplemen kesihatan ini, badan anda menjadi lebih sihat dan tidak mudah sakit, ya!