Awas, barah perut sering disalah anggap sebagai ulser biasa

Kuala Lumpur: Makanan memainkan peranan penting dalam kesihatan seseorang. Sebenarnya, menurut penyelidikan dalam beberapa dekad terakhir menunjukkan, ada hubungan antara sejumlah jenis makanan dan nutrisi dengan risiko kesihatan, termasuk barah perut.

Menurut data GLOBOCAN 2020, kejadian barah gastrik di dunia mencapai lebih dari 1 juta kes, iaitu 369,580 kes pada wanita dan 719,523 kes pada lelaki.
Pengerusi Yayasan Kanser Indonesia, Prof. DR. dr. Aru Sudoyo, SpPD, KHOM, FINASIM, FACP, mengatakan bahawa pada awalnya barah gastrik sering disalah anggap sebagai ulser perut biasa, jadi kebanyakan pesakit datang terlambat dan sudah berada pada tahap lanjut.

“Oleh itu, orang perlu lebih mengetahui gejala barah gastrik. Jika tidak dirawat lebih awal, ada potensi mutasi yang dapat membentuk tumor di perut dan dapat bermetastasis atau merebak ke bahagian tubuh yang lain, seperti hati, peritoneum, hati dan tulang. “katanya dalam Webinar Media yang diadakan oleh Yayasan Kanser Indonesia (YKI), Rabu, 10 Februari 2021.

Profesor Aru lebih jauh menjelaskan bahawa barah gastrik disebabkan oleh adanya sel barah yang tumbuh di dalam perut menjadi tumor, dan biasanya tumbuh dengan perlahan selama bertahun-tahun, dan kebanyakannya mempengaruhi pesakit berusia 60-80 tahun.

“Beberapa perkara boleh meningkatkan risiko barah perut, termasuk bakteria Helicobactor pylori, metaplasia usus, gastritis atropik kronik, anemia berbahaya atau polip perut, serta merokok, obesiti, pengambilan makanan yang diproses atau asin, dan genetik,” katanya.

Secara genetik, menurut Aru, penyebab peningkatan risiko barah perut, termasuk jika ibu, ayah, saudara atau saudari menghidap barah gastrik, adalah kumpulan darah A, mempunyai sindrom Li-fraumeni, polypsis adenomatous keluarga (FAP) dan kolon nonpolyposis keturunan barah.

Namun, Aru mendedahkan, faktor risiko barah hanya 5-10 peratus disebabkan oleh faktor genetik. Walaupun 90-95 persen lebih banyak disebabkan oleh faktor persekitaran, yang meliputi diet (30-35 persen), merokok (25-30 persen), jangkitan (15-20 persen), obesiti (10-20 persen), alkohol (4- 6 peratus). Peratus) dan lain-lain (10-15 peratus).

“Oleh itu, barah dapat dicegah dengan gaya hidup yang sihat dan pengesanan awal kanser,” kata Prof. Aru Sudoyo.

Malay News
Lifestyle Desk