Bagaimana anda masih boleh kelihatan profesional semasa bekerja dari bed

Kuala Lumpur: Berpakaian untuk bekerja, jika lokap memaksa anda bekerja dari tempat tidur, adalah tarian antara keselesaan dan pemikiran. Nightie menunjukkan anda sudah berputus asa, tetapi lip gloss terlalu banyak (ditambah dengan mimpi buruk jika anda mendapatkannya di atas cadar). Jadi, bagaimana cara berpakaian ketika anda tidak mahu berpakaian? Bolehkah anda melepaskan gaun berpakaian, dan bagaimana dengan hoodie? Ikuti petua ini untuk berpakaian panggilan video berdasarkan tempat tidur, dan anda boleh merangkak chrysalis anda dan muncul daripadanya yang hangat, berubah dan, semoga, masih digunakan.

Ucapkan selamat tinggal pada baju tidur anda
Tidak ada yang mencadangkan anda memakai baju kurung untuk bekerja dari tempat tidur. Tetapi tindakan sekali mengenakan baju tidur anda sepanjang hari kehilangan kebahagiaan ketika sebahagian daripada kita memasuki bulan 10 bekerja dari rumah. Daniel Biddulph, seorang pereka grafik yang bekerja dari rumah sebelum orang lain melakukannya, mengenakan saya seluar dalam syarikat penerbangan. Begitulah, pakaian tidur dalam beg berwarna neutral yang mereka berikan kepada orang ramai dalam penerbangan kelas pertama. Bebas dari hadiah piyama bercerita – kerah, paip, pemeriksaan yang menyeronokkan – namun sama selesanya, mereka adalah baju tidur yang dirancang untuk dipakai di khalayak ramai, pesawat sebenarnya asrama di langit. Dengan andaian anda tidak terbang kelas satu, dan gelembung sokongan anda kekurangan juruterbang, cubalah eBay, di mana mereka menjual (beg dan tidak dipakai) seperti kue panas. Biddulph menyukai Lufthansa’s, yang berwarna biru tua. Saya lebih suka tawaran British Airways, dalam poliester kapas hitam.

Berpakaian seperti tempat tidur anda
Selesai dalam “landskap kerja” baru anda, anda mungkin akan berjuang untuk membezakan antara tempat tidur dan alas tidur. Adakah bubur itu di atas kepingan anda atau bubur pada anda? Adakah anda hanya menggunakan kusyen sebagai mousepad atau itu sebenarnya tetikus? Sebaliknya, jadikan sekutu tempat tidur anda dengan memakainya. Walaupun, berhati-hatilah, tidak semua selimut dirancang untuk dipakai. Frances Kozen, pengarah bersekutu di Cornell Institute of Fashion and Fiber Innovation, mengatakan: “Saya memiliki poncho Peru alpaca yang indah, tetapi ia pasti pakaian luar, tanpa lengan dan bulu yang lebih ketat.” Adapun ruana Kolombia wolnya, “lebih baik, tetapi sisi terbuka menjadikannya lebih sukar untuk dibungkus”. Kain wol ringan, seperti selimut Loki, bagus untuk meringkuk di sofa, “tetapi tidak boleh dicuci dengan mesin”, katanya, berkenaan dengan kejadian bubur di atas. Selimut dengan bulu dan mewah adalah yang paling mudah dicuci, dan Snuggies dan Comfies direka untuk tempat tidur, tetapi tidak ada yang baik untuk alam sekitar. Kozen lebih suka jubah mandi sepanjang pergelangan kaki ketika berniaga dari tempat tidur, yang membawa kita ke item seterusnya.

Rangkumkan gaun berpakaian sepanjang hari
Inspirasi untuk jubah 24 jam berasal dari dua sumber yang berbeza: Noël Coward di atas panggung dan Mary Beard, Zum dari rumah. Coward, “bedfluencer” awal, memakai jubah sutera sebagai sebahagian daripada louche, jenama playboy, kata Brad Rosenstein, kurator pameran yang akan datang, Noël Coward: Art & Style, di galeri seni Guildhall di London. “Gaun berpakaian datang untuk melambangkan gaya dunia teaternya … [dan] dia juga mengejar gambar itu di luar panggung.” Bagi Coward, mereka elegan dan menyanjung tetapi yang lebih “eksentrik” (lihat satu sutera emas dari Bronzini, yang dikenal sebagai Vegas) adalah alat ekspresi politik. “Sebagai lelaki gay ketika homoseksual dikriminalisasi di Britain, gaun berpakaian sutera yang berani dapat berbicara dengan selamat dalam ‘kod perkhemahan’ sambil juga menarik perhatian penonton lurus,” kata Rosenstein.
Janggut memakai kalung dengannya ketika dia mengajar dari rumah di Cambridge. “Dijamin menipu mereka untuk berfikir bahawa kamu benar-benar berpakaian dengan betul – kerana siapa yang memakai kalung dengan gaun berpakaian mereka?” kata akademik dan penyiar baru-baru ini.

Sebagai seseorang yang mengenakan gaun untuk pengebumian dan perkahwinan, kedua-dua kali tanpa pengesanan, saya menyedari bahawa gaun berpakaian adalah mengenai konteks. Dikenakan tanpa tali leher, ini adalah pakaian bungkus terbuka. Memakai pakaian, ini adalah kardigan. Memakai baju tidur, itu adalah gaun berpakaian, walaupun bagi Coward “implikasi nakal dari kamar tidur” boleh menjadi kelebihan.

Ingatlah bahawa hoodies adalah pakaian baru
Suatu ketika dahulu (awal tahun 2020) memakai hoodie untuk bekerja di luar Kawasan Teluk San Francisco pasti kelihatan menggelikan. Pasca wabak, almari pakaian sukan dan kemeja-T telah diterima sepenuhnya. Devin Kohli bekerja di City of London tetapi, seperti kebanyakan rakannya, sudah lama membuang baju dan tali leher itu. “Saya bekerja di modal teroka … jadi saya tidak melihat alasan untuk tidak memakai seluar jeans dan hoodie.” Begitu juga dengan watak Facebook Mark Zuckerberg, dan watak Ken Leung, Eric, dalam HBO hit Industry. Hoodie ungunya menjerit maverick, orang luar dan mentor yang dilantik sendiri, mengikut urutan itu. Hoodies, nampaknya, adalah kerah putih yang baru, yang menandakan tidak formal, bagaimanapun performatif (Zuck) atau kajian (Eric) yang mungkin. Dengan memakai satu di atas katil, anda bukan sahaja kelihatan bersedia untuk persidangan, tetapi anda juga kelihatan berjaya. Siapa yang akan memecat seseorang seperti itu?

Sentiasa memakai coli sukan
Pandemik ini menjadikan pakaian kita tidak berfungsi (seluar jeans ketat RIP), tetapi pakaian itu masih belum memadai. Jualan bra sukan meningkat 150% di Marks & Spencer. Ini mungkin berkaitan dengan kognisi berpakaian (walaupun jika anda tidak benar-benar berjoging, memakai bra sukan bermakna anda boleh memulakannya dalam sekejap), tetapi kemungkinan besar, banyak dari kita sekarang sudah terbiasa untuk memakai pakaian sehingga secara semula jadi meliputi pakaian dalam. Tidak kira apa pakaian kerja anda, pakaian dalam adalah mustahak. Memandangkan kamera dan rakan sekerja adalah perniagaan yang rumit (hanya bertanya kepada bekas penulis New Yorker Jeffrey Toobin), bra atau petinju sekurang-kurangnya harus mencegah sebarang slip pekerjaan.-The Gurdian

Malay News
Lifestyle Desk