Bersedia hadapi peningkatan permohonan bantuan – Utusan Digital

KUALA SELANGOR: Kerajaan Persekutuan dan negeri perlu bersedia dengan peningkatan permohonan bantuan ekoran pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan (PKPD) khususnya di Selangor.

Selain PKPD, rakyat di negeri itu juga sudah pun melalui pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) selama sebuan yang dikuatkuasakan pada 1 Jun lalu bagi membendung kes penularan wabak Covid-19 yang tinggi di sana.

Masalah itu dijangka Ahli Parlimen, Tan Sri Noh Omar yang memakluman berlaku peningkatan permohonan bantuan sepanjang tempoh penguatkuasaan PKP pada awal Jun malah hal itu berlarutan sejak kali pertama dilaksanakan pada Mac 2020.

“Tetapi tiada mendadak sangat, sebab di sini (Parlimen Tanjung Karang) kita tidak menunggu orang datang, sebaliknya terus mengedarkan bakul makanan kepada semua penduduk yang kini sudah pun menjangkau 36,500 keluarga penerima (sejak PKP Mac tahun lalu).

“Kami juga pergi mencari mereka, mana yang tercicir boleh datang ambil bantuan di stor kita di Pejabat UMNO Tanjung Karang. Malah sebelum PKPD, kita sudah mendapat senarai nama daripada yang memerlukan termasuk daripada Lembaga Zakat Selangor (LZS),” katanya kepada pemberita semalam

Tambahnya, beliau menjangkakan jumlah keseluruhan penerima ketika PKPD ini mencecah 40,000 keluarga ditambah dengan peruntukan yang diberikan oleh kerajaan sebanyak RM300,000 kepada setiap Parlimen seperti diumum Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Kata Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri dan Barisan Nasional (BN) Selangor itu, berdasarkan peruntukan diberikan, sebanyak 3,000 bakul makanan disasar untuk diedarkan selama seminggu bermula hari ini.

“Di sini, kita sudah pun mengedarkan bakul makanan kepada kira-kira 1,500 keluarga yang terputus bekalan sebelum ini. Jadi, Alhamdulillah dengan kerjasama semua pihak termasuk Pergerakan Pemuda, Puteri UMNO, Pas, MIC dan MCA Tanjung Karang.

“Hari ini, ada 3,000 bakul makanan bersedia untuk diedarkan dan saya akan menambah jumlahnya lagi sebagai persediaan sehingga mencecah 40,000 penerima keseluruhan sebagai persediaan,” ujarnya.

Terdahulu, beliau menziarah lapan buah rumah di sekitar Parlimen Tanjung Karang untuk mengedarkan bakul makanan kepada mereka yang terdiri daripada golongan orang kurang upaya (OKU), terlantar sakit dan kurang kemampuan.- UTUSAN ONLINE