Biden hampir dengan kemenangan pilihan raya yang diunjurkan

USA: Joe Biden memecahkan rekod undi Barack Obama, kerana cabaran kempen Trump di Michigan, Wisconsin dan Pennsylvania.
Pengundian telah ditutup di Amerika Syarikat dan semua mata tertumpu pada negara-negara utama Pennsylvania, Georgia, Nevada dan North Carolina untuk memutuskan perlumbaan untuk Rumah Putih.
Michigan, sebuah negara swing yang penting, telah dipanggil untuk calon Demokrat Joe Biden oleh Associated Press.
Mengenai penyokong, Biden mengatakan bahawa dia “percaya” dia akan menang. Dia membalik Arizona dan Wisconsin, sambil mengambil California, Washington, New York dan Illinois.
Presiden AS Donald Trump mendakwa kemenangan sebelum waktunya dan terus mengklaim secara tidak sah pengundian yang dikira selepas Hari Pilihan Raya memberi isyarat salah. Dia mengambil Florida, Ohio, Iowa, Missouri dan Texas.
Pengundian awal melonjak ke tahap yang belum pernah terjadi sebelumnya, dengan lebih dari 100 juta undi awal diberikan secara langsung atau melalui pos sebelum pengundian dibuka pada Hari Pemilihan.

Penyokong Trump mengadakan tunjuk perasaan di pusat pengiraan undi Phoenix
Puluhan penyokong Trump telah berkumpul di pusat penghitungan suara di Phoenix, Arizona, melaungkan “Kami mencintai Trump” dan “Hentikan Pencurian” setelah presiden menegaskan – tanpa bukti – bahawa ada masalah besar dengan pengundian dan pengundian suara di beberapa negeri medan perang.
Para penunjuk perasaan memenuhi banyak tempat letak kereta di pusat pemilihan Maricopa County, di mana timbalan sheriff menjaga bahagian luar bangunan dan penghitungan di dalamnya.
Associated Press telah mengisytiharkan Biden sebagai pemenang di Arizona, membalikkan keadaan Republik yang telah lama dimenangi Trump pada tahun 2016.

Malay News
International Desk