Bulan Kesedaran Endometriosis: Sakit Pelvis Tidak Normal

Kuala Lumpur : Rakyat Malaysia perlu sedar bahawa sakit pelvis yang berterusan bukanlah perkara biasa. Satu acara bersejarah untuk menangani maklumat salah mengenai endometriosis telah diadakan di The Plaza Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) yang disokong bersama oleh Persatuan Endometriosis Malaysia (MyEndosis) dan Bayer.Co (Malaysia) Sdn. Bhd.

Perbincangan penting mengenai acara itu menunjukkan bahawa Endometriosis ialah gangguan keradangan yang dicirikan oleh pertumbuhan tisu endometriotik yang berkembang di luar rahim ke dalam organ atau tisu lain³. Gejala biasa termasuk sakit pelvis yang berterusan, sakit haid, sakit semasa atau selepas aktiviti seksual, dan kesuburan. Walaupun pada masa ini tiada penawar kekal yang diketahui untuk endometriosis, terdapat kaedah rawatan yang boleh mengurangkan gejala, melambatkan perjalanan penyakit dan menghentikan endometriosis daripada berulang.

Endometriosis tidak patut dikelirukan dengan “senggugut teruk,”. Endometriosis adalah keadaan serius yang, jika tidak dirawat, boleh membawa akibat yang serius. Kesuburan adalah salah satu kebimbangan terbesar yang berkaitan dengan penyakit ini. Wanita yang mempunyai endometriosis dan tidak dapat hamil menghadapi stigma yang berpanjangan kerana masyarakat menganggap ketidaksuburan pada wanita sebagai tanda kelemahan.

Profesor Dr Mukhri Hamdan, Pakar Perunding Obstetrik & Ginekologi, Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) yang berucap pada majlis itu berkata, “sakit pelvis harus dibincangkan secara terbuka dan tidak sepatutnya dilihat sebagai satu tabu untuk bercakap mengenai perkara ini.” Prof Dr Mukhri menyebut “Penormalan sakit haid dalam kalangan rakyat Malaysia menyebabkan diagnosis ini agak lambat dan pesakit ini harus diuruskan oleh pakar endometriosis yang sesuai yang mengambil kira semua aspek kerana ini adalah penyakit sistemik”

Alia Abrar, menceritakan pengalaman peribadinya semasa menghidap endometriosis. Alia yang baru berusia 25 tahun mula mengalami sakit haid yang teruk. Dia menanggung penderitaannya secara keseorangan sehingga umur 20-an, apabila dia akhirnya dikenal pasti menghidap endometriosis. Keadaannya semakin teruk dari semasa ke semasa, dengan ketara menjejaskan kualiti hidupnya.

Profesor Madya Dr Nuguelis, Pakar Perunding Obstetrik dan Ginekologi di PPUM, telah merawat ramai pesakit yang serupa dengan Alia dan menekankan kepentingan pengurusan awal endometriosis untuk mengelakkan perkembangan keadaan ke peringkat yang lebih teruk.

Surita Mogan, Pengasas dan Presiden MyEndosis, yang secara peribadi menghidap endometriosis, menyatakan bahawa “kurangnya pemahaman tentang keadaan dan stigma masyarakat yang berkaitan dengannya adalah sebab utama orang menangguhkan rawatan. Dengan objektif ini, MyEndosis telah diasaskan pada 2014 untuk menangani kekurangan kesedaran dan menawarkan bantuan kepada wanita yang terjejas oleh endometriosis”.

Mengulas mengenai landskap di Malaysia, Surita Mogan berkata, “Hari ini, MyEndosis meningkatkan usaha membina kesedarannya dengan bekerjasama dengan PPUM untuk menggalakkan kesedaran yang lebih baik tentang endometriosis, bukan sahaja dalam kalangan wanita tetapi juga masyarakat. Semua orang harus tahu tentang endometriosis termasuk kaum lelaki dan dengan memulakan perbualan tentang endometriosis kita boleh meningkatkan kesedaran, menamatkan stigma dan memecahkan halangan bercakap tentang di sekitar penyakit ini.”

Oleh itu, mengurangkan tempoh kelewatan diagnostik adalah penting bagi individu yang menghidap endometriosis, kerana ia boleh meningkatkan kesejahteraan dan kualiti hidup mereka secara keseluruhan.

“Bersama-sama, kita boleh membantu memecahkan kesunyian sekitar endometriosis” tambah Surita.

Regards-
Malay News
Publication Team