China akan mengatasi AS sebagai ekonomi terbesar dunia pada tahun 2028

China vs USA flag and economy

London: China akan mengatasi Amerika Syarikat untuk menjadi ekonomi terbesar di dunia pada tahun 2028, lima tahun lebih awal daripada yang dianggarkan sebelumnya kerana pemulihan kedua-dua negara yang berlainan dari wabak COVID-19, kata sebuah kumpulan pemikir. Untuk beberapa waktu, tema utama ekonomi global adalah perebutan ekonomi dan kekuatan antara Amerika Syarikat dan China, “kata Pusat Penyelidikan Ekonomi dan Perniagaan dalam laporan tahunan yang diterbitkan pada hari Sabtu.

“Pandemi COVID-19 dan kejatuhan ekonomi yang sesuai tentunya telah mendorong persaingan ini memihak kepada China.”
CEBR mengatakan “pengurusan pandemi yang cermat” China, dengan penutupan awal yang ketat, dan mencapai pertumbuhan jangka panjang di Barat bererti prestasi ekonomi relatif China telah meningkat. Walaupun Amerika Syarikat cenderung mengalami pemulihan pasca pandemi yang kuat pada tahun 2021, pertumbuhannya akan perlahan hingga 1.9% setahun antara 2022 dan 2024, dan kemudian menjadi 1.6% selepas itu.

Jepun akan kekal sebagai ekonomi ketiga terbesar di dunia, dari segi dolar, hingga awal 2030-an ketika itu akan dikuasai oleh India, mendorong Jerman turun dari keempat ke kelima. Inggeris, yang kini merupakan ekonomi kelima terbesar berdasarkan ukuran CEBR, akan merosot ke tempat keenam dari 2024.

Walau bagaimanapun, walaupun pada tahun 2021 melanda keluarnya dari pasaran tunggal Kesatuan Eropah, KDNK dolar dalam dolar diramalkan 23% lebih tinggi daripada Perancis pada tahun 2035, dibantu oleh peneraju Britain dalam ekonomi digital yang semakin penting. Eropah menyumbang 19% daripada output dalam 10 ekonomi global teratas pada tahun 2020 tetapi itu akan jatuh ke 12% pada tahun 2035, atau lebih rendah jika berlaku perpecahan besar antara EU dan Britain, kata CEBR.- Reuters

Malay News
International Desk