Ee Yi-Yew Sin ke final, Tze Yong kandas

Ee Yi-Yew Sin ke final, Tze Yong kandas

Ee Yi (kiri) dan Yew Sin akan menentang pasangan China pada aksi final Terbuka Australia di Sydney pada Ahad. – Foto FB BAM

BEREGU lelaki profesional negara, Teo Ee Yi-Ong Yew Sin meneruskan momentum kemenangan apabila mengesahkan slot final Terbuka Australia pada Sabtu.

Selangkah bergelar juara pasangan nombor lapan dunia itu akan menentang gandingan China, Liu Yu Chen-Ou Xuan Yi bagi perebutan gelaran juara pada Ahad.

Ee Yi-Yew Sin mara ke perlawanan akhir selepas menewaskan beregu China, He Ji Ting-Zhou Hao Dong 14-21, 21-17, 21-18 pada aksi separuh akhir di Pusat Sukan Sydney.

Tewas pada set pertama 14-21, pasangan negara bangkit meraih kemenangan pada set berikutnya 21-17, 21-18 untuk menempah aksi di final.

Tze Yong terpaksa akur tewas kepada pemain China pada aksi separuh akhir. - Foto FB BAM

Tze Yong terpaksa akur tewas kepada pemain China pada aksi separuh akhir. – Foto FB BAM

Ia adalah pentas final pertama buat Ee Yi-Yew Sin yang merupakan pemenang pingat gangsa Kejohanan Dunia 2021 dalam siri Jelajah Dunia BWF tahun ini.

Dalam pada itu nasib berbeza buat pemain perseorangan lelaki, Ng Tze Yong apabila langkahnya ke perlawanan akhir tersekat.

Pemain di ranking ke-33 dunia itu ditundukkan pemain China, Lu Guang Zu 18-21, 15-21 yang menghuni ranking ke-19 dunia.

Biarpun gagal ke final, pencapaian Tze Yong ke separuh akhir mencerahkan peluangnya untuk berada dalam kelompok ranking 32 terbaik dunia menjelang akhir tahun ini

Kedudukan tersebut penting buat pemain berusia 22 tahun itu untuk beraksi dalam kejohanan bertaraf Super 1000 tahun depan.