Erti jual beli ayat Allah

Soalan:

Dalam Quran ada ayat yang bunyinya begini: ‘Jangan kamu jual ayat-Ku dengan harga yang sedikit’. Saya ada terbaca satu tulisan di media sosial penulisnya menjadikan ayat ini untuk mengharamkan mufti menerima gaji dan imam serta bilal menerima gaji dan guru agama atau penceramah menerima hadiah atau duit dan mengelar mereka sebagi pedagang agama. Adakah betul hukumnya seperti itu? Apakah tafsiran yang sebenarnya bagi ayat ini?

Jawapan:

Bermula ayat yang tuan maksudkan itu ialah Firman Allah:

وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلً

Ertinya: “Dan jangan kamu sekalian beli dengan ayat-ayat-Ku akan harga yang sedikit.” (Al-Baqarah: 41)

Untuk mengetahui apakah makna sebenar ayat tersebut wajiblah kita meurujuk kepada perkataan ulamak yang muktabar dalam ilmu tafsir.

Advertisement

Balaghah

Berkata Dr Wahbah Az-Zuhaili:

وَلا تَشْتَرُوا بِآياتِي ليس الشراء هنا حقيقيا، بل هو على سبيل الاستعارة التصريحية، كما في الآية السابقة اشْتَرَوُا الضَّلالَةَ بِالْهُدى والمراد استبدلوا بآياتي ثمنا، والمراد بالثمن في الأصل هو المشترى به، أي استبدلوا بآيات الله وبالحق الكثير بدلا قليلا ومتاعا يسيرا، فكانت مبادلة خاسرة، لأن كل كثير أو كبير بالنسبة للحق المتروك قليل وحقير

Ertinya: “Ayat ‘Dan jangan kamu sekelian beli dengan ayat-ayat-Ku akan harga yang sedikit’ bukanlah arti beli pada ayat ini beli yang sungguh bahkan ia hanya atas jalan isti’arah tasrihiyah sepertimana pada ayat yang telah lalu iaitu membeli akan kesesatan dengan hidayah. Dan yang dikehendaki ialah mereka itu menukar dengan ayat-ayat Allah akan harga. Dan yang dikehendaki dengan harga pada asalnya ialah yang dibeli dengannya ertinya mereka menukar dengan ayat-ayat Allah dan dengan kebenaran yang banyak akan ganti yang sedikit dan harta yang murah. Maka jadilah ia penukaran yang merugikan dari kerana sungguhnya setiap yang banyak atau besar itu dengan nisbah kepada hak yang ditinggalkan ialah sedikit dan hina.” (Kitab Tafsir Al-Munir)

Tafsiran ulamak tafsir

Berkata Imam Al-Qurtubi:

وألا يأخذوا على آيات اللّه ثمنا أي على تغيير صفة محمد صلى اللّه عليه وسلم رشى. وكان الأحبار يفعلون ذلك فنهوا عنه

Ertinya: “Dan jangan sekelian mereka itu mengambil atas ayat-ayat Allah itu akan harga ertinya rasuah (habuan) atas mengubah sifat Nabi Muhammad SAW. Dan adalah pendita-pendita yahudi telah melakukan pengubahan tersebut maka dilarang akan mereka itu daripadanya.” (Kitab Tafsir Al-Jami’u li Ahkam Al-Quran)

Maksudnya Allah Taala telah menempelak para pendita dan bijak pandai dari kalangan orang-orang yahudi yang telah menukar sifat Nabi SAW yang telah tertulis dalam kitab-kitab mereka sehingga apabila dibacakan kitab tersebut nescaya tidak ada lagi menyebut tentang Nabi Muhammad SAW lalu orang-orang yahudi tidak akan memeluk agama Islam. Jika orang-orang yahudi masuk ke dalam agama Islam maka tidak ada lagi kekayaan dan sumbangan yang akan diterima oleh pendita-pendita tersebut.

Berkata Imam At-Tabari:

لا تبـيعوا ما آتـيتكم من العلـم بكتابـي وآياته بثمن خسيس وعرض من الدنـيا قلـيـل. وبـيعهم إياه تركهم إبـانة ما فـي كتابهم من أمر مـحمد صلى اللّه عليه وسلم للناس

Ertinya: “Jangan kamu sekalian jual beli apa-apa yang datang kepada kamu daripada ilmu pengetahuan dengan kitab-Ku dan ayat-ayatnya dengan harga yang murah dan tujuan daripada dunia yang sedikit. Dan jual beli mereka itu akan pengetahuan dengan kitab Allah dan ayat-ayat-Nya ialah meninggalkan mereka dari memberi penerangan apa yang terkandung di dalam kitab mereka itu dari pekerjaan Nabi Muhammad SAW kepada manusia.” (Kitab Tafsir Jami’ul Bayan)

Maksudnya Allah melarang orang-orang ahli kitab yang mengetahui akan kebenaran dari menyembunyikannnya tidak mereka sampaikan kepada sekalian manusia dan mereka mendapat upah atas perbuatan mereka tidak menyampaikan kebenaran itu.

Berkata Imam As-Suyuthi:

{ولا تشتروا} تستبدلوا {بآياتي} التي في كتابكم من نعت محمد صلى اللّه عليه وسلم {ثمنا قليلا} عرضا يسيرا من الدنيا أي لا تكتموها خوف فوات ما تأخذونه من سلفتكم

Ertinya: “Dan jangan kamu sekalian membeli ertinya menukar dengan ayat-ayat-Ku yang terdapat dalam kitab mereka daripada sifat Nabi Muhamamd SAW akan harga yang sedikit sebagai tujuan yang sedikit daripada dunia yakni jangan kamu sekalian menyembuyikannya kerana takut kehilangan apa yang telah mereka ambilnya dari masa lepas.” (Kitab Tafsir Al-Jalalain)

Kerana jika tidak disembunyikan dan diubah tentang kebenaran Nabi SAW yang ada dalam kitab-kitab mereka pasti manusia akan beramai-ramai beriman dengan Nabi Muhammad SAW dan mereka tidak akan dapat lagi kesenangan dunia yang mereka dapat selama ini.

Berkata Imam An-Nasafi:

{ولا تشتروا} ولا تستبدلوا {بآياتي} بتغييرها وتحريفها {ثمنا قليلا} قال الحسن هو الدنيا بحذافيرها

Ertinya: “Dan jangan kamu sekelian membeli dan jangan kamu sekelian menukar ganti dengan ayat-ayat-Ku dengan cara mengubah ayat-ayat itu dan menukarnya akan harga yang sedikit. Berkata Al-Hasan iaitulah dunia dan seluruhnya.” (Kitab Tafsir Madarik At-Tanzil Wa Haqa’iq At-Takwil)

Iaitu Allah melarang perbuatan mengubah ayat-ayat Allah dalam kitab yang telah diturunkan ke atas mereka.

Berkata Imam Al-Baidhawi:

{ولا تشتروا بآياتي ثمنا قليلا} ولا تستبدلوا بالإيمان بها والاتباع لها حظوظ الدنيا فإنها وإن جلت قليلة مسترذلة بالإضافة إلى ما يفوت عنكم من حظوظ الآخرة بترك الإيمان

Ertinya: “Pengertian ayat ‘Dan jangan kamu sekelian membeli dengan ayat-ayat-Ku akan harga yang sedikit’ ialah jangan kamu sekelian menukar beriman dengan ayat-ayat Allah dan mengikut akan ayat-ayat Allah dengan habuan dunia. Bahawasanya dunia itu sekalipun besar sebenarnya sangat kecil lagi hina jika dilihat kepada barang yang telah luput ia dari kamu sekelian daripada habuan akhirat dengan sebab meninggalkan beriman.” (Kitab Tafsir Anwar At-Tanzil)

Iaitu larangan memilih kekufuran kerana mendapat dunia yang sedikit sedangkan jika mereka beriman nescaya mereka akan mendapat lebih besar dan lebih banyak daripada dunia iaitu kebahagian hidup di akhirat.

Berkata Ibnu Abbas r.a.:

إن رؤساء اليهود مثل كعب بن الأشرف وحيي بن أخطب وأمثالهما كانوا يأخذون من فقراء اليهود الهدايا وعلموا أنهم لو اتبعوا محمدا لانقطعت عنهم تلك الهدايا، فأصروا على الكفر لئلا ينقطع عنهم ذلك القدر المحقر، وذلك لأن الدنيا كلها بالنسبة إلى الدين قليلة جدا

Ertinya: “Bahawasanya ketua-ketua orang yahudi seperti Ka’ab bin Al-Asyraf dan Huyai bin Akhthab dan seumpama keduanya adalah mereka ini mengambil hadiah-hadiah dari orang-orang yahudi yang faqir dan mereka tahu jika orang-orang yahudi yang faqir ini mengikut akan Nabi Muhamad SAW nescaya akan terputuslah dari mereka sumbangan hadiah-hadiah tersebut lalu mereka memilih untuk kekal dalam kekufuran supaya tidak hilang dari mereka habuan yang hina itu. Yang demikian itu ialah kerana dunia sekaliannya dengan nisbah kepada agama adalah sangat sedikit.” (Kitab Tafsir Al-Kabir)

Kesimpulan

Ayat melarang jual beli ayat Allah ini maksudnya ialah Allah melarang dari mengubah hukum Allah atau mengubah kandungan kitab Allah atau menyembunyikan ayat-ayat Allah daripada disampaikan kepada manusia atau memilih kufur kerana mementingkan habuan dunia dan meninggalkan beriman walaupun rugi di akhirat.

Firman Allah Taala:

إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكتُمُونَ مَآ أَنزَلَ ٱللَّهُ مِنَ ٱلڪِتَـٰبِ وَيَشتَرُونَ بِهِۦ ثَمَنًا قَلِيلاً‌ۙ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ مَا يَأكُلُونَ فِى بُطُونِهِم إِلَّا ٱلنَّارَ

Ertinya: “Sungguhnya orang-orang yang menyembunyikan kebenaran yang telah diturunkan oleh Allah di dalam kitab dan membeli mereka itu dengannya akan habuan yang sedikit necasya mereka itulah orang-orang yang memakan mereka itu di dalam perut mereka itu akan api neraka.” (Al-Baqarah: 174)

Dan firman Allah Taala:

وَإِذ أَخَذَ اللَّـهُ ميثـٰقَ الَّذينَ أوتُوا الكِتـٰبَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنّاسِ وَلا تَكتُمونَهُ

Ertinya: “Dan ingatlah ketika Allah mengambil perjanjian dari orang-orang yang telah diberikan akan kitab iaitu hendaklah kamu menyampaikannya kepada manusia dan jangan kamu menyembunyikannya.” (Al-Imran: 187)

Ayat ini tidak ada kena mengena dengan mufti dan imam serta bilal menerima gaji atau guru agama atau penceramah yang menerima hadiah yang diberikan kepada mereka.

Haram hukumnya menafsirkan ayat-ayat Quran tanpa ilmu atau tafsiran dengan mengikut hawa nafsu.

Rasulullah SAW telah memberi amaran dengan sabdanya:

وَمَنْ قَالَ فِي الْقُرْآنِ بِرَأْيِهِ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ

Ertinya: “Barangsiapa yang berkata-kata pada Al-Quran dengan pendapatnya sendiri maka sediakanlah tempat duduknya di dalam api neraka.” (Hadis riwayat Tirmizi)

Wallahua’lam. – HARAKAHDAILY 15/3/2021

Leave a Comment