Israel Mendapatkan Vaksin Pfizer Berkesan Mengurangkan Jangkitan Corona

Kuala Lumpur: Dua kajian Israel menunjukkan vaksin Pfizer Covid-19 berkesan untuk mengurangkan penularan virus. Berdasarkan data Kementerian Kesihatan Israel dan Pfizer Inc, vaksin yang dikembangkan oleh BioNTech Jerman dapat mengurangkan jangkitan termasuk kes asimtomatik sebanyak 89.4 peratus.
Sementara itu, data juga menunjukkan vaksin Pfizer dapat mengurangkan jangkitan pada kes simptomatik hingga 93.7 persen.

Hasil analisis pertama kali dilaporkan oleh sebuah laman berita tempatan, Ynet, pada hari Khamis (18/2) waktu tempatan. Bagaimanapun, Pfizer dan Kementerian Kesihatan Israel enggan mengulas lebih lanjut mengenai perkara ini.

Secara terpisah, kajian Pusat Perubatan Israel Sheba menunjukkan 7.214 kakitangan hospital yang menerima dosis pertama vaksin pada Januari 2021 mengalami penurunan gejala 85 peratus dalam 15-28 hari dengan pengurangan jangkitan.

Pengurangan juga dilihat pada kes asimtomatik yang dikesan dengan ujian hingga 75 peratus. Hasil kajian itu diterbitkan dalam jurnal perubatan The Lancet pada hari Jumaat (19/2) waktu tempatan.

Seperti yang dilaporkan oleh Reuters, lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk membuat kesimpulan yang pasti. Walau bagaimanapun, kedua-dua kajian ini adalah antara yang paling awal menunjukkan vaksin mampu mengurangkan penyebaran virus korona baru dan tidak hanya mencegah orang daripada jatuh sakit.

Michal Linial, profesor biologi molekul dan bioinformatika di Hebrew University of Jerusalem, mengatakan penemuan itu merupakan langkah besar dalam menjawab soalan paling penting ketika berusaha menghentikan wabak itu.

“Ini bermaksud bahawa tidak hanya individu yang divaksinasi dilindungi, inokulasi juga memberikan perlindungan terhadap lingkungan mereka,” kata Michal Linial.
Dia juga mengatakan kajian lebih lanjut diperlukan mengenai penularan asimtomatik di kalangan orang yang diberi vaksin sepenuhnya kerana mereka cenderung untuk menjalani ujian Covid-19.

Pada bulan Disember 2020, BioNTech Jerman mengatakan bahawa mereka memerlukan tiga hingga enam bulan untuk menjalankan kajian lanjutan.

Israel adalah salah satu negara yang menerajui pelancaran vaksin. Sehingga kini, lebih daripada 30 peratus populasi atau sekitar 2.8 juta penduduk Israel 9 juta telah menerima kedua-dua dos vaksin Pfizer.

Malay News
International Desk