Kehidupan berkahwin tidak akan menahan Syafiq

Shafiq Kamal Badminton

kuala Lumpur: Ada masanya dalam hidup di mana setiap lelaki harus memilih untuk memikul lebih banyak tanggungjawab. Itulah yang dilakukan oleh pemain skuasy No 3 lelaki negara, Syafiq Kamal setelah menyerahkan lebih banyak tanggungjawab dengan mengikat ikatan pada November.
Tetapi Syafiq, yang mengahwini kekasihnya selama tiga tahun – Nur Athirah Anis, tidak akan membiarkan kehidupan keluarga menahan karier skuasynya.
Pemain berusia 24 tahun itu berasa lega kerana pasangan hidupnya menyokong kerjayanya.

“Tentunya ada lebih banyak tanggungjawab setelah berkahwin,” kata World No 80. “Sekarang, kita tidak merasa terlalu banyak seperti kita seperti pasangan lain.

“Kami belum benar-benar merancang sejauh ini kerana saya masih terlalu fokus pada karier saya.” Kami tidak mempunyai bulan madu yang sesuai!

“Namun, saya masih sangat komited untuk labu kerana berkahwin tidak membuat perbezaan besar dalam rutin harian saya.” Namun, saya bersyukur kerana isteri saya memahami keadaan saya untuk skuasy, dan dia sangat menyokong kerana dia dulu pemain skuasy sendiri. “Saya mengenalnya sejak zaman kami bertanding di sekolah kebangsaan (MSSM) ketika dia mewakili Kedah.”

Sementara itu, Syafiq, yang telah pulang ke kampung halamannya di Kota Baru, Kelantan, sejak Januari, tidak sabar untuk kembali ke KL untuk menyambung semula latihan kebangsaan tidak lama lagi.

“Saya rasa latihan selama sebulan terakhir ini sama sukarnya dengan kami bekerja keras untuk mengekalkan tahap kecergasan kami di rumah.
“Saya agak lebih beruntung berbanding rakan sepasukan kerana saya dibenarkan berlatih di gelanggang di kampung halaman saya.” Tetapi saya pasti berharap dapat kembali ke Bukit Jalil, dan semoga, saya mula bermain kembali dalam kejohanan.

“Matlamat saya adalah untuk masuk ke 60 teratas tahun ini,” tambah Syafiq, yang kejohanan terakhirnya adalah Kejuaraan Nasional pada bulan Oktober, di mana dia menjadi naib juara Ivan Yuen
Sekiranya semuanya berjalan lancar, Syafiq akan berpeluang dalam dua perjumpaan Tour Professional Squash Association (PSA) di KL pada 7-10 April dan 19-22 Mei.

Malay News
Sports Desk