Kemenangan KL City cukup bermakna

PENGENDALI Kuala Lumpur City FC (KL City), Bojan Hodak menyifatkan kejayaan skuad kendaliannya itu muncul juara Piala Malaysia setelah menewaskan Johor Darul Ta’zim (JDT) pada Selasa, sebagai satu kemenangan yang cukup bermakna.

Malah menurut Hodak, kemenangan kali ini nyata berbeza ketika di membimbing Kelantan (kini Kelantan FC) dan Johor Darul Ta’zim (JDT), sebelum ini.

“Saya rasakan kemenangan kali cukup berbeza berbanding ketika saya mengemudi Kelantan dan juga JDT sebelum ini.

“Ini kerana, kedua-dua pasukan ini (Kelantan dan JDT), dibarisi pemain terbaik di mana rata-ratanya adalah merupakan pemain kebangsaan tetapi ia agak berbeza dengan KL City yang hanya memiliki hanya seorang dua pemain kebangsaan.

“Bagaimanapun apa yang boleh saya katakan adalah KL City, adalah pasukan yang sentiasa bekerja keras dan biarpun bermula agak perlahan dalam saingan Liga Super tetapi kami bangkit perlahan-lahan hingga ke hari ini,” katanya pada Selasa.

KL City FC melakar sejarah dengan menewaskan juara bertahan JDT 2-0 pada aksi final Piala Malaysia di Stadium Nasional Bukit Jalil pada Selasa.

Dua gol jaringan pemain tengah Zhafri Yahya pada minit ke-66 dan Paulo Josue (74′) ternyata sudah memadai bagi merekodkan kejayaan keempat skuad The City Boys itu menjulang Piala Malaysia setelah melakukannya pada edisi 1987, 1988 dan 1989.

Lebih manis, Zhafri turut dipilih selaku Pemain Terbaik Perlawanan Akhir pada aksi final berkenaan.

Sementara itu, Zhafri yang telah enam tahun beraksi dengan KL City mengakui kejayaan muncul juara Piala Malaysia sebagai pencapaian paling tinggi buatnya setakat ini.

Malah Zhafri juga mengakui agak terkejut dengan pencapaian skuad The City Boys itu yang tidak tewas dalam 21 perlawanan sebelum ini, sehinggalah ke aksi final pada Selasa.

“Setelah main enam tahun, ini pencapaian paling tinggi saya dapat, terima kasih kepada coach, sebab dia yang telah mengenal pasti posisi yang saya gemari.

“Kami juga ke final, bukan sebagai pasukan pilihan, tetapi dalam masa sama kita masih boleh menewaskan JDT dan itu yang membuatkan saya sangat gembira dan terima kasih juga kepada pihak media yang mengundi saya untuk anugerah pemain terbaik kali ini.

“Selain itu bagi saya, kekuatan KL City FC adalah daripada segi pengurusan di mana kami sema seperti keluarga, junior, senior semuanya satu kepala dan selain itu kita juga bukan hanya dengar arahan coach, tetapi juga daripada pemain-pemain senior, terutamanya bagaimana nak beraksi ketika berdepan pasukan lawan seterusnya,” katanya.