Korea Utara melancarkan peluru berpandu kapal selam yang baru

Korea: Korea Utara telah melancarkan jenis peluru berpandu balistik kapal selam yang baru, yang digambarkan oleh media negara sebagai “senjata terkuat di dunia”. Beberapa peluru berpandu ditunjukkan pada perbarisan yang diawasi oleh pemimpin Kim Jong-un, lapor media negara. Keupayaan sebenar senjata tetap tidak jelas, kerana tidak diketahui telah diuji. Pertunjukan kekuatan ketenteraan datang beberapa hari sebelum pelantikan Joe Biden sebagai presiden AS.

Ia juga mengikuti pertemuan politik yang jarang berlaku di mana Kim memutuskan AS sebagai “musuh terbesar” negaranya. Gambar yang dikeluarkan oleh media pemerintah Korea Utara menunjukkan sekurang-kurangnya empat peluru berpandu hitam-putih yang besar digerakkan melewati orang ramai yang mengibarkan bendera.
Penganalisis menyatakan bahawa ia adalah senjata yang sebelumnya tidak kelihatan. “Tahun baru, Pukguksong baru,” tweet pakar Korea Utara Ankit Panda, menggunakan nama Korea Utara untuk peluru berpandu balistik kapal selam mereka (SLBM).

Dengan berpakaian mantel kulit dan topi bulu, Mr Kim digambarkan tersenyum dan melambai ketika dia melihat pameran di Dataran Kim Il Sung di Pyongyang, yang juga termasuk pasukan infanteri, artileri dan kereta kebal.

Senjata paling kuat di dunia, peluru berpandu balistik kapal selam, memasuki petak satu demi satu, dengan kuat menunjukkan kekuatan angkatan bersenjata revolusi, “kata Agensi Berita Pusat Korea.

Acara pada hari Khamis tidak memperlihatkan peluru berpandu balistik antarbenua terbesar Korea Utara (ICBM), yang dilancarkan pada perbarisan ketenteraan yang jauh lebih besar pada bulan Oktober. Senjata besar itu dipercayai dapat mengirimkan hulu ledak nuklear ke mana saja di AS, dan ukurannya telah mengejutkan bahkan penganalisis berpengalaman ketika dipamerkan tahun lalu.

Paparan terbaru senjata negara itu muncul pada akhir kongres lima tahun Parti Pekerja yang berkuasa. Dalam pidatonya kepada anggota minggu lalu, Kim telah berjanji untuk mengembangkan potensi senjata nuklear dan ketenteraan Korea Utara, menguraikan senarai senjata yang diinginkan termasuk peluru berpandu balistik jarak jauh yang dapat dilancarkan dari darat atau laut dan “hulu ledak super besar”.

Dia juga mengatakan bahawa AS adalah “penghalang terbesar bagi revolusi kita dan musuh terbesar kita di Pyongyang … tidak kira siapa yang berkuasa, hakikat sebenarnya dari dasarnya terhadap Korea Utara tidak akan pernah berubah”.

Di bawah kepemimpinan Kim, Korea Utara telah membuat kemajuan pesat dalam program senjatanya, yang menurutnya perlu untuk mempertahankan diri dari kemungkinan serangan AS. Peluncuran peluru berpandu baru nampaknya dirancang untuk mengirim pesan kepada pemerintah Biden yang masuk mengenai kehebatan ketenteraan Korea Utara yang semakin meningkat, kata para pakar.

“Mereka ingin kami memperhatikan bahawa mereka semakin mahir dengan penguat roket pepejal yang lebih besar,” tweet Mr Panda, mencatat apa yang tampaknya juga peluru berpandu balistik jarak pendek bahan bakar pepejal yang dipamerkan. Peluru berpandu ini dapat dilancarkan dengan lebih cepat daripada jenis berbahan bakar cair.

Selama empat tahun terakhir, Pyongyang mempunyai hubungan yang tidak menentu dengan AS di bawah pemerintahan Presiden Donald Trump. Kim dan Trump terlibat dalam penghinaan bersama dan ancaman perang sebelum sidang kemuncak yang belum pernah terjadi sebelumnya di Singapura pada tahun 2018 dan pernyataan cinta oleh pemimpin AS yang akan keluar.

Walaupun hubungannya semakin panas, sedikit kemajuan konkrit yang dicapai dalam rundingan mengenai program nuklear Korea Utara dan sidang kemuncak kedua di Hanoi pada tahun 2019 terhenti setelah AS menolak tuntutan Pyongyang untuk melegakan sekatan.-BBC

Malay News
International Desk