KUIM menganjurkan program 50 hari turun berat badan

Melaka: Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) menganjurkan program Cabaran Berat Badan selama 50 Hari untuk membantu mengurangkan masalah kegemukan di kalangan penduduk di negeri ini.

KUIM, dalam satu kenyataan mengatakan bahawa program itu, dengan kerjasama pejabat Jawatankuasa Pembangunan dan Penyelarasan Perhimpunan Teluk Mas (Japerun) telah menarik penyertaan 150 orang.

Dikatakan program itu bermula pada 12 Disember dan berat dan tinggi badan mereka dicatat semasa upacara yang dilancarkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi, Teknologi Hijau dan Inovasi negeri, Noor Effendi Ahmad dan dihadiri oleh Naib Canselor KUIM, Prof Datuk Dr Mohd Taib Dora.

“Program ini mendapat sambutan yang sangat menggalakkan. Ini bertujuan untuk memupuk gaya hidup sihat dan meningkatkan kesedaran akan bahaya kesihatan akibat kegemukan.

“Peserta dibahagikan kepada 10 kumpulan, setiap kumpulan akan dibimbing oleh fasilitator dari Fakulti Sains Kejururawatan dan Kesihatan KUIM,” menurut kenyataan itu.

Antara aktiviti dalam tempoh 50 hari adalah aktiviti fizikal seperti aerodance, fun ride dan fun run serta beberapa aktiviti menarik lain termasuk perbincangan kesihatan dalam talian.

Hadiah wang tunai RM6,000 juga menanti peserta yang berjaya menurunkan berat badan terbanyak, kata kenyataan itu.

Program ini terbahagi kepada empat kategori – lelaki dengan berat lebih dari 90 kg dan kurang dari 90 kg serta wanita dengan berat lebih dari 90 kg dan kurang dari 90 kg.

“Pada hari ke-50, berat badan mereka akan diukur lagi untuk menentukan pemenang program ini.

“Program perintis ini akan dilaksanakan pada skala yang lebih besar dan disasarkan pada masa depan,” katanya.

Sumber: BERNAMA