Liverpool semakin matang kendali suasana derbi

PENGURUS Liverpool, Jurgen Klopp menyifatkan pemain The Reds telah belajar mengendalikan suasana unik perlawanan derbi selepas menewaskan seteru setempat Everton 4-1 dalam perlawanan Liga Perdana Inggeris (EPL) di Stadium Goodison Park.

Klopp sebelum ini cuba menekankan keistimewaan derbi Merseyside kepada para pemainnya dalam pembinaan permainan, merasakan anak buahnya telah menunjukkan kematangan dalam permainan masing-masing.

“Sudah pasti, ia adalah prestasi terbaik yang para pemain tunjukkan sejak saya di Liverpool, di Goodison.

“Kami mempunyai beberapa perlawanan yang bagus di sini, tetapi kami tidak pernah sehebat, tenang, yakin malam ini. Dan itulah sebabnya kami memenangi perlawanan ini dan saya sangat gembira mengenainya,” kata pemain itu.

“Jelas sekali kerana saya di Liverpool, kami terpaksa belajar permainan seperti ini. Kami terpaksa belajar bermain di Old Trafford, kami terpaksa belajar bermain di Goodison, dan malam ini kami menunjukkan bahawa kami telah membuat satu langkah besar dalam pembangunan kami dan itu sangat bagus,” katanya.

Liverpool yang sebelum ini menewaskan Manchester United 5-0 dalam derbi Barat Laut pada Oktober, namun pengendali dari Jerman tersebut menyifatkan Perla di Goodison Park itu merupakan standard kelab.

“Itulah yang perlu kami capai sekarang dalam setiap perlawanan apabila kami bermain pasukan seperti ini, kerana emosi adalah penting dalam bola sepak. Kami adalah pasukan bola sepak yang sangat emosional tetapi, pertama sekali, anda memerlukan mood dan minda yang betul. Ya, emosi (adalah) baik tetapi bukan satu-satunya perkara yang penting.

“Dua derbi untuk kami menentang Everton dan United adalah perlawanan besar dan anda perlu belajar untuk memastikan diri anda tenang dan bersama, jika anda mahu bermain bola sepak terbaik anda,” katanya.

Mohamed Salah menjaringkan dua gol untuk The Reds manakala Jordan Henderson dan Diogo Jota masing-masing menyumbang satu gol.

Sementara itu, Henderson memuji Salah, yang kini telah menjaringkan 13 gol dalam 14 perlawanan liga musim ini.

“Dia sangat cemerlang musim ini dan pada masa ini anda tidak mahu bermain menentangnya. Ia menjadikan tugas saya lebih mudah kerana anda hanya memberinya bola dan dia pergi dan memasukkannya ke dalam jaring. Ia adalah luar biasa daripadanya,” katanya.