Makan malam perjumpaan CNY, Adik berkumpul Virtual

Kuala Lumpur: Memeluk agama yang berbeza dan menjauhkan diri dari keluarga kerana Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) tidak menjadi penghalang untuk merayakan tradisi makan malam perjumpaan (makan besar) sempena Tahun Baru Cina esok.

Pengerusi Persatuan Muslim Cina Malaysia Terengganu (MACMA), Datin Norhana Ng Abdullah, 63, berkata, acara itu merupakan tradisi lama yang tidak akan dilupakan, tetapi kali ini ia disambut secara berbeza dengan enam adik-beradiknya.

“Tahun ini kami hanya berkomunikasi melalui panggilan video. Walaupun kita tidak dapat bersama, sekurang-kurangnya kita dapat bertemu antara satu sama lain semasa bersama keluarga masing-masing.
“Perkara yang paling penting bagi saya adalah memandangkan cabaran seperti MCO, ikatan antara ahli keluarga terjaga dan tidak menjejaskan hubungan kekeluargaan kita,” katanya ketika ditemui pemberita di rumahnya di Kampung Pengkalan Maras hari ini.

Norhana, yang memeluk Islam 37 tahun yang lalu, kelihatan sangat gembira untuk berbual melalui panggilan video yang turut disertai oleh enam adik-beradiknya, termasuk tiga yang berada di London, United Kingdom, satu di Filipina dan dua yang lain di Kajang, Selangor.

Norhana berkata makan malam perjumpaan di rumahnya hari ini juga sangat istimewa kerana dia dapat menghabiskannya bersama tiga anaknya, Nur Dini Mohamed Anuar, 25; Muhamad Faiz, 23, dan Noraishah, 27, menantu, Muhamad Faris Hadi Zulkiflee, 27, dan cucu perempuan berusia tiga hari, Amelia Arissa Liyanne.

Norhana dan semua anaknya kelihatan cantik dengan baju kurung merah sementara menantu mengenakan t-shirt berwarna merah untuk meraikan perayaan itu walaupun jaraknya ribuan batu dari adik-beradiknya.

“Biasanya, kami akan berkumpul di rumah adik-adik saya di Kajang dan memasak hidangan kegemaran keluarga bersama.

“Mereka menyedari apa yang dibenarkan dalam Islam dan itu tidak pernah menjadi masalah kerana kita saling memahami dan menghormati satu sama lain,” kata Norhana yang aktif melakukan pekerjaan dakwah di Terengganu.

Walaupun sukar untuk mengumpulkan adik-beradiknya, Norhana tetap gembira kerana dapat menghabiskan masa bersama dua adiknya di Kajang pada tahun-tahun sebelumnya.
“Yang terbaik adalah ketika kami berkumpul di Kajang untuk membuat panggilan video kepada adik-beradik lain di London dan seorang di Filipina.

“Siapa sangka tahun ini kita harus berkomunikasi dengan cara yang sama. Semua orang harus bersama ahli keluarga mereka, bahkan orang-orang di London tidak dapat bersama kerana penutupan wabak COVID-19.
“Walaupun agak menyedihkan, kita harus menerimanya dan berharap wabak itu akan berakhir sehingga kita dapat bersama lagi tidak lama lagi,” katanya.- BERNAMA

Malay News
National Desk