Man City empat gol menumpaskan Liverpool

London: Manchester City meninggalkan gelaran pertahanan Liverpool dalam keadaan kucar-kacir ketika kesalahan Ilkay Gundogan dan dua kesalahan mahal dari Alisson Becker mengilhami kemenangan 4-1 yang memukau pemimpin Liga Perdana Inggeris, sementara Harry Kane membintangi kemenangan Tottenham 2-0 menentang West Bromwich Albion pada hari Ahad. Diilhamkan oleh gol Gundogan dan penampilan bergaya Phil Foden, City melonjak 10 mata berbanding Liverpool di tempat keempat setelah kemenangan pertama di Anfield sejak 2003.

Juara yang bermasalah itu terpesona oleh pasukan Pep Guardiola, yang menjadi pasukan pertama yang menjaringkan empat gol dalam perlawanan liga ke Liverpool dalam 12 tahun. City mendahului dengan lima mata berbanding Manchester United yang berada di kedudukan kedua dan mempunyai permainan di tangan pesaing tempatan mereka ketika mereka meraih gelaran ketiga dalam empat musim.

Mereka telah memenangi 14 permainan berturut-turut dalam semua pertandingan untuk menyamai rekod untuk kelab penerbangan teratas Inggeris, yang ditetapkan oleh Preston pada tahun 1892 dan Arsenal pada tahun 1987.
“Kami telah melakukan dengan cemerlang sehingga saya tidak dapat menafikan betapa gembiranya kami. Untuk datang ke sini dan akhirnya menang, itu sangat penting,” kata Guardiola. “Saya sangat berterima kasih kepada pemain saya tetapi sekarang sudah berlalu. Pada Februari tidak ada yang menjadi juara.”

Liverpool berantakan setelah kalah dalam tiga perlawanan liga tuan rumah berturut-turut untuk pertama kalinya sejak tahun 1963. Mereka hanya memenangi dua daripada sembilan perlawanan liga terakhir mereka kerana kecederaan dan keletihan menjadi semakin teruk.

“Kami melakukan dua kesalahan besar, itu jelas. Tidak ada penjelasan yang sebenarnya. Mungkin dia mempunyai kaki yang sejuk? Kedengarannya lucu tetapi boleh jadi,” kata jurulatih Jurgen Klopp mengenai dua pelepasan buruk dari Alisson yang membawa kepada gol City. “Mereka menggunakan mereka dan ketinggalan 3-1 dalam permainan seperti ini, ketika anda berada di tahap yang panjang, sukar untuk dilakukan.”

Gundogan meledakkan penalti pada minit ke-38 ke dalam Kop setelah perjalanan Fabinho ke Raheem Sterling. Tetapi pemain tengah Jerman itu mendapat kembali buku bagus Guardiola pada minit ke-49 dengan penentuan jarak dekat setelah rembatan Foden ditepis ke arahnya. Liverpool diberikan sepakan penalti pada minit ke-63 setelah pemain pertahanan City, Ruben Dias membenarkan Mohamed Salah mengikat umpan panjang Trent Alexander-Arnold dan bertindak balas dengan menariknya.

Salah mengambil penalti itu sendiri, menunjukkan kepada Gundogan bagaimana melakukannya ketika dia melambung tinggi ke gawang untuk gol ke-22 musim ini. Alisson membuat kesilapan yang lebih besar daripada Dias pada minit ke-73 ketika hantaran penjaga gol Liverpool itu dipintas oleh Foden. Foden melakukan larian yang luar biasa di tengah pertahanan Liverpool sebelum memotong untuk Gundogan menyelesaikan dari hampir di garisan.

Penjaga gol West Bromwich Albion dari Inggeris, Sam Johnston (C) menyelamatkan percubaan dari pemain pertahanan gading Tottenham Hotspur, Serge Aurier (tidak digambarkan) semasa perlawanan bola sepak Liga Perdana Inggeris antara Tottenham Hotspur dan West Bromwich Albion di Stadium Tottenham Hotspur di London, pada 7 Februari 2021 (Foto oleh Julian Finney / POOL / AFP)
Penjaga gol West Bromwich Albion dari Inggeris, Sam Johnston (C) menyelamatkan percubaan dari pemain pertahanan gading Tottenham Hotspur, Serge Aurier (tidak digambarkan) semasa perlawanan bola sepak Liga Perdana Inggeris antara Tottenham Hotspur dan West Bromwich Albion di Stadium Tottenham Hotspur di London, pada 7 Februari 2021 (Foto oleh Julian Finney / POOL / AFP)
Mimpi ngeri Alisson belum berakhir dan pada minit ke-76 dia kembali mengakui kepuasan dengan hantaran yang menyedihkan.

Kali ini, Bernardo Silva adalah penerima bantuan dan dia memberikan umpan silang kepada Sterling, yang menuju ke gawang kosong. Pemain tengah England, Foden mengatasi kekalahan pada minit ke-83, memotong dari kanan untuk meledak melewati Alisson yang terkejut.
Jose Mourinho mengakui Tottenham “bergantung” pada Kane setelah penyerang Tottenham memberikan penampilan dominan ketika kembali dari kecederaan. Pasukan Mourinho telah kehilangan tiga perlawanan Liga Perdana sebelumnya untuk meletakkan empat harapan teratas mereka dalam bahaya.

Dihidupkan kembali oleh Kane yang lebih awal dari yang diharapkan dari masalah pergelangan kaki yang dialami Liverpool, Tottenham kembali berjaya dengan cara tepat ketika Mourinho yang sangat memerlukannya.

Gol ke-20 Kane dalam semua pertandingan musim ini menjadikannya 208 gol – kedudukan di tempat kedua bersama Bobby Smith dalam senarai penjaring sepanjang masa kelab.
Gol tonggak kapten England disusuli dengan serangan Son Heung-min beberapa saat kemudian.
Chelsea menjadikannya tiga kemenangan berturut-turut untuk bos baru Thomas Tuchel ketika penalti Jorginho meraih kemenangan 2-1 di Sheffield United.

Tuchel, yang melakukan permainan pertamanya setelah menggantikan Frank Lampard, menyaksikan Mason Mount melepaskan Chelsea di depan menerusi hantaran minit ke-43 Timo Werner.
Gol sendiri Antonio Rudiger pada minit ke-55 tidak menggugat Chelsea dan Jorginho menjaringkan gol dari tempat itu tiga minit kemudian setelah penjaga gol Blades, Aaron Ramsdale mengasari Werner.
Pasukan Tuchel berada di tangga kelima, hanya satu mata di belakang Liverpool.

“Jenis bola sepak adalah fizikal dan lebih sukar dan ada banyak kualiti. Semasa perlawanan, ia tidak akan berhenti,” kata Tuchel pada masa awalnya di England.
Leicester kekal di tempat ketiga setelah seri 0-0 di Wolves. – AFP