Manchester United dijangka dibida kumpulan kaya-raya Qatar

Manchester United dijangka dibida kumpulan kaya-raya Qatar

DOHA – Pelabur Qatar merancang untuk membuat tawaran besar untuk membeli kelab Liga Perdana Inggeris, Manchester United, sekali gus membantu pengurusnya, Erik Ten Hag kembali memimpin kelab itu.

Daily Mail melaporkan tawaran itu dibuat oleh ‘sekumpulan individu yang kaya raya’ dari Qatar.’

Mereka akan membuat tawaran untuk United dalam beberapa hari akan datang, menjelang tarikh akhir pertengahan Februari yang ditetapkan oleh Glazers, dan yakin bidaan mereka akan melenyapkan persaingan.

Pemilik United sedang mencari lebih daripada £6 bilion untuk kelab itu, dan terdapat prospek satu lagi untuk membangunkan semula Old Trafford, atau merobohkan venue ikonik itu dan membina kemudahan terkini yang baharu.

Projek sedemikian boleh menelan belanja lebih daripada 2 bilion pound  tetapi itu tidak akan menjadi masalah bagi kumpulan Qatar.

Penglibatan peminat adalah nadi dalam tawaran mereka dan pelabur mungkin mendapatkan pandangan penyokong tentang masa depan stadium.

Satu halangan yang berpotensi ialah pemilikan Qatar Sports Investments ke atas Paris Saint-Germain.

Satu entiti tidak boleh memiliki dua kelab dalam pertandingan yang sama – dan United dan PSG kemungkinan akan bertemu di Eropah.

Tawaran untuk United akan datang daripada pelabur Qatar individu yang berasingan.

Tidak ada kepentingan untuk mengambil sebahagian kepentingan, dengan hanya pengambilalihan sepenuhnya sedang dibincangkan.

Sumber telah mendedahkan bahawa kumpulan itu mahu menggunakan pengetahuan yang diperoleh daripada menjadi tuan rumah Piala Dunia dan sedang mencari projek baharu.

Itu termasuk memberikan Ten Hag ‘peti perang’ perpindahan untuk membolehkannya bersaing mendapatkan pemain dengan kelab terkaya di dunia.

‘Terdapat dana yang besar. Orang-orang ini serius. Mereka mahu memastikan bahawa United berada di mana mereka sepatutnya berada dan yakin tawaran mereka akan menjadi bidaan terkuat.

‘Mereka mahu memperkuatkan skuad untuk meletakkan mereka kembali di puncak tetapi mereka juga mahu ini untuk kebaikan masyarakat.

‘Mereka juga mahu membina kejayaan Piala Dunia. Mereka menyedari bahawa Manchester United adalah kelab bola sepak terbesar di dunia, permata mahkota, dan terdapat keazaman yang kukuh untuk membelinya dan membawanya ke tempat yang sepatutnya,” kata sumber.

Bidaan yang berjaya akan menyaksikan dua kelab Manchester berada di pihak yang bertentangan dalam persaingan Qatar-Abu Dhabi.

Ia juga akan menyaksikan United milik Qatar menentang Newcastle milik Saudi, jiran Teluk yang saling bersaing sengit.

Pengambilalihan itu memerlukan kelulusan Liga Perdana dan mungkin menghadapi tentangan dalam sesetengah pihak, memandangkan kebimbangan terhadap rekod hak asasi manusia negara itu. – Agensi