Menteri Israel gesa benarkan pendatang Yahudi tinggal di Gaza

Menteri Israel gesa benarkan pendatang Yahudi tinggal di Gaza

TEL AVIV – Palestin yang tinggal di Semenanjung Gaza harus meninggalkan wilayah itu dan memberi peluang kepada peneroka Israel yang boleh ‘membuat mekar padang pasir’ dengan membangunkan kawasan berkenaan.

Menteri Kewangan Israel, Bezalel Smotrich membuat seruan tersebut sehari sebelum sambutan Tahun Baharu 2024 dalam satu wawancara dengan media zionis.

“Apa yang perlu dilakukan di Gaza Strip adalah untuk menggalakkan imigrasi,” kata Smotrich kepada radio Tentera Israel.

“Sekiranya terdapat 100,000 atau 200,000 orang Arab di Gaza dan bukan dua juta orang Arab seluruh perbincangan pada hari selepas itu akan sama sekali berbeza,” tambahnya.

Smotrich berkata, kebanyakan masyarakat Israel akan mengatakan ‘mengapa tidak, itu adalah tempat yang bagus, mari kita membuat mekar padang pasir, ia tidak datang dengan perbelanjaan sesiapa pun’.

Walaupun Smotrich bukan sebahagian daripada Kabinet Perang Israel, dia tetap menjadi sebahagian daripada pembuat keputusan Israel, kerana dia bersama pelampau lain memegang bersama kerajaan pimpinan Benjamin Netanyahu.

Al Mayadeen melaporkan, terdahulu, Kabinet Perang Israel pada hari Ahad meluluskan resolusi peruntukan tambahan 75 juta syikal untuk meningkatkan infrastruktur terutamanya untuk langkah -langkah keselamatan di penempatan Israel haram yang terletak di Tebing Barat yang diduduki.

Dana yang diperuntukkan bertujuan untuk memberi manfaat kepada sekitar 70 pos kolonial haram secara alternatif disebut sebagai “penempatan muda”.

Pejabat Menteri Kewangan Bezalel Smotrich menggariskan dana akan digunakan untuk mendapatkan peralatan pemadam kebakaran, tempat perlindungan bom pasang siap, penjana, kamera lapangan, pencahayaan dan peralatan menyelamat.

Keputusan sedemikian dibuat serentak dengan pencerobohan Israel di Gaza, memberi penerangan tentang sifat pengembangan rejim Israel, yang telah mengabaikan undang -undang antarabangsa dan keputusan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. – Agensi