EDMONTON, Alberta, April 17, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) —  Amii (Institut Perisikan Mesin Alberta) telah mengumumkan program Minggu AI, 24-27 Mei di Edmonton, Kanada. Dengan lebih daripada 20 acara berlangsung selama empat hari di seluruh bandar, sambutan kecemerlangan AI Alberta akan menampilkan ucap utama akademik daripada Richard S. Sutton, pakar terkemuka dalam pembelajaran pengukuhan yang akan membincangkan hala tuju penyelidikan dalam bidang tersebut pada masa hadapan.

Minggu padat tersebut juga menyediakan panel mengenai hala tuju kerjaya AI untuk kanak-kanak, AI untuk kelebihan berdaya saing dan etika AI; ia menggabungkan kerjaya dan bakat untuk mencari kerjaya dalam bidang AI dengan syarikat terkemuka; dan simposium akademik sepanjang hari yang menghimpunkan pemikiran yang sangat hebat dalam AI. Sambutan ini dilengkapkan dengan pesta ‘rumah’ di lokasi rahsia yang akan didedahkan tidak lama lagi dan pesta jalanan Amiiversary, menandakan 20 tahun kecemerlangan AI di Alberta. Ketahui lebih lanjut tentang program tersebut di www.ai-week.ca/program

“Sejak 20 tahun yang lalu, Alberta telah muncul sebagai salah satu destinasi utama dunia untuk penyelidikan dan aplikasi AI,” kata Cam Linke, Ketua Pegawai Eksekutif Amii. “Dengan Minggu AI, kami meletakkan tumpuan global di wilayah tersebut dan mengalu-alukan komuniti AI dunia untuk sama-sama merasakan pengalaman dan perkara yang diketahui umum dalam bidang ini sejak sekian lama: bahawa Alberta berada di barisan hadapan revolusi AI. Minggu AI bukan sekadar perayaan 20 tahun kecemerlangan AI – ia adalah titik pelancaran untuk 20 tahun kemajuan akan datang.”

Minggu AI menyediakan sesuatu untuk setiap orang – termasuklah sesi, acara rangkaian dan sosial untuk pelbagai peringkat umur dan familiariti terhadap AI. Ucap utama tambahan akan disampaikan oleh Alona Fyshe, membicarakan tentang perkara yang minda dan AI boleh memberitahu kita tentang satu sama lain dan Martha White, yang akan membentangkan mengenai aplikasi pembelajaran pengukuhan yang inovatif. Ucap utama AI khas dalam Kesihatan akan menonjolkan hasil kerja Dornoosh Zonoobi dan Jacob Jaremko dari Medo.ai, yang menggunakan pembelajaran mesin bersama dengan teknologi ultrasound bagi menyaring bayi untuk displasia pinggul.

Rangkaian tidak formal dan acara sosial akan membantu menjalinkan hubungan antara ahli komuniti penyelidikan, industri dan inovasi – serta pendatang baharu dan peminat AI. Sementara itu, pesta jalanan Amiiversary, yang dihoskan di Rice Howard Way di teras pusat bandar Edmonton, akan menandakan 20 tahun kecemerlangan AI di Alberta. Parti itu akan dihadiri oleh orang-orang terkenal Edmonton AI dalam pertunjukkan teknologi dan inovasi.

Minggu AI akan dihadiri oleh komuniti AI dunia, dengan lebih 500 pemohon untuk dermasiswa perjalanan dari lebih 35 negara berbeza. Pemohon yang berjaya, seperti penyelidik baru dan profesional industri, akan berpeluang untuk belajar bersama-sama pemimpin dalam bidang tersebut di Simposium Akademik Minggu AI, yang dianjurkan oleh Amii’s Fellows dari Universiti Alberta, salah satu institusi akademik terbaik dunia untuk penyelidikan AI. Acara di simposium itu akan merangkumi ceramah dan perbincangan dalam kalangan pakar terkemuka dalam AI dan pembelajaran mesin serta demonstrasi dan pameran makmal daripada komuniti Amii.

“Saya memilih untuk menubuhkannya di Kanada pada tahun 2003 kerana, pada masa itu, Alberta adalah salah satu daripada beberapa tempat melabur dalam membina komuniti penyelidik AI,” kata Richard S. Sutton, Ketua Penasihat Saintifik Amii, yang juga Profesor di Universiti Alberta dan Saintis Penyelidikan Terbilang di DeepMind. “Hampir dua puluh tahun kemudian, saya kagum dengan pencapaian kami untuk memajukan bidang AI, bukan sahaja di peringkat tempatan tetapi di peringkat global. Minggu AI ialah peluang untuk meraikan pencapaian tersebut dan mempamerkan beberapa minda paling bijak dalam AI.”

Acara ini diadakan oleh Amii, salah satu institut AI di Kanada dalam Strategi AI Pan-Canadian dan akan menampilkan rakan kongsi acara dan acara yang diterajui komuniti dari seluruh ekosistem AI Kanada. Minggu AI dijayakan sebahagiannya oleh rakan kongsi acara kami dan penaja bursari bakat: AltaMLApplied Pharmaceutical InnovationATBAttaboticsBDCCBRECIFARDeepMindDrugBankExplore EdmontonNeuroSophRBC Royal BankSamdeskTELUS dan University of Alberta.

Tentang Amii

Salah satu daripada tiga pusat kecemerlangan AI di Kanada sebagai sebahagian daripada Strategi AI Pan-Canadian, Amii (Institut Perisikan Mesin Alberta) ialah institut berasaskan bukan keuntungan yang berpangkalan di Alberta yang menyokong penyelidikan terkemuka dunia dalam kecerdasan buatan dan pembelajaran mesin serta menterjemahkan saintifik kemajuan ke dalam penerimaan industri. Amii mengembangkan keupayaan AI melalui memajukan penyelidikan termaju, menyampaikan tawaran pendidikan yang luar biasa dan memberikan nasihat perniagaan – semuanya dengan matlamat membina keupayaan dalaman AI. Untuk mendapatkan maklumat lanjut, sila lawati  amii.ca.

Spencer Murray
Komunikasi & Perhubungan Awam
t: 587.415.6100 samb. 109 | c: 780.991.7136
spencer.murray@amii.ca