OLIMPIK: Rojas cipta rekod dunia lompat kijang wanita

TOKYO: Juara dunia dua kali dari Venezuela, Yulimar Rojas mencipta rekod baharu dunia ketika memenangi pingat emas Olimpik dalam acara lompat kijang wanita di Stadium Olimpik di sini, sebentar tadi.

Rojas melompat sejauh 15.67 meter (m) pada lompatan keenam dan terakhirnya di sini untuk sekali gus memadam rekod terbaik sebelum ini 15.50m yang dicatat Inessa Kravets dari Ukraine pada 1995.

Patricia Mamona dari Portugal memenangi perak dengan mencatat rekod kebangsaan 15.01m.

Ana Peleteiro dari Sepanyol melakukan 14.87m yang juga mengatasi rekod kebangsaan negaranya, pada percubaan kelima untuk meraih gangsa dengan hanya tiga sentimeter mengatasi atlet Jamaica, Shanieka Ricketts.

– AFP

URGENT ¥¥¥ Venezuela’s Yulimar Rojas sets new women’s triple jump world record

Tokyo, Aug 1, 2021 (AFP) –

TOKYO: Juara dunia kali, Yulimar Rojas

Venezuela’s two-time world champion Yulimar Rojas set a new world record as she won Olympic gold in the women’s triple jump on Sunday.

Rojas jumped 15.67 metres on her sixth and final jump in Tokyo, smashing the previous best of 15.50m set by Ukraine’s Inessa Kravets in 1995.

Portugal’s Patricia Mamona won silver with a national best of 15.01m.

Spain’s Ana Peleteiro jumped 14.87, also a national record, on her fifth attempt to deny Jamaica’s Shanieka Ricketts bronze by three centimetres.

© New Straits Times Press (M) Bhd