[PARLIMEN] Perdana Menteri akan terima seorang lagi Penasihat Khas – Utusan Digital

KUALA LUMPUR: Seorang lagi Penasihat Khas yang bertanggungjawab menasihati Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam bidang kesihatan akan dilantik dalam masa terdekat.

Menjelaskan perkara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Tugas-Tugas Khas), Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad berkata, Penasihat Khas itu kini sedang dalam proses lantikan.

“Penasihat yang dilantik ini dalam kalangan mereka yang mempunyai jaringan hubungan, pengalaman dan kepakaran dalam hal berkaitan dengan skop tugas mereka, yang boleh memberi faedah kepada usaha pembangunan negara, selari dengan konsep Keluarga Malaysia,” katanya dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat.

Terdahulu, Datuk Amiruddin Hamzah (Pejuang-Kubang Pasu) meminta kerajaan menjelaskan mengenai jumlah Penasihat Khas Perdana Menteri yang dilantik dan bidang mereka, serta implikasi kewangan bagi setiap lantikan dan keputusan penting yang dibuat hasil daripada nasihat yang diberikan.

Jelas Abdul Latiff, anggaran kos bulanan keseluruhan bagi setiap pejabat Penasihat Khas yang dilantik termasuk kos pegawai di pejabat itu adalah RM50,000.

“Kos ini termasuk bayaran gaji dan emolumen Penasihat Khas serta pegawai yang dilantik bagi menguruskan hal ehwal dasar dan operasi di pejabat itu,” katanya.