Parti pembangkang kuasai pilihan raya Turkiye

Parti pembangkang kuasai pilihan raya Turkiye

ISTANBUL – Parti pembangkang utama Turkiye mendakwa telah meraih kemenangan besar dalam pilihan raya tempatan di bandar utama Istanbul dan Ankara.

Keputusan itu merupakan tamparan hebat bagi Recep Tayyip Erdogan, yang berharap untuk menguasai semula bandar-bandar itu, kurang daripada setahun selepas dia menuntut penggal ketiga sebagai presiden.

Erdogan mengetuai kempen untuk menang di Istanbul, tempat beliau dipilih untuk menjadi Datuk Bandar.

Tetapi Ekrem Imamoglu, yang pertama kali memenangi pilihan raya tempatan di bandar itu pada 2019, memperoleh kemenangan kedua untuk pembangkang sekular CHP.

Erdogan telah berikrar satu era baharu dalam bandar besar Turkiye yang mempunyai hampir 16 juta orang, tetapi penyandang Datuk Bandar Istanbul berada di landasan selesa untuk memenangi lebih daripada 50% undi, lebih 10 mata di hadapan calon parti AK yang diketuai oleh presiden.

Ini juga kali pertama sejak Erdogan berkuasa 21 tahun lalu, partinya dikalahkan di seluruh negara menerusi peti undi.

Di Ankara, Datuk Bandar pembangkang Mansur Yavas berada jauh di hadapan pesaingnya dengan 59% sehingga beliau mengisytiharkan kemenangan.

Para pnyokongnya menyekat semua jalan utama di bandar itu sambil mengibarkan bendera dan membunyikan hon kereta.

Secara ketara, CHP juga berpotensi besar untuk menang di banyak bandar besar lain di Turki, termasuk Izmir dan Bursa, Adana dan resort Antalya.

Presiden Erdogan, 70, mengakui pilihan raya itu tidak berjalan seperti yang dia harapkan, tetapi beliau memberitahu penyokong di Ankara bahawa ia “bukan pengakhiran untuk kami sebaliknya titik perubahan”.

Semasa kempen pilihan raya, Erdogan berkata, ini adalah yang terakhir baginya, kerana penggal presidennya berakhir pada 2028.

Tetapi pengkritik percaya bahawa kemenangan akan mendorongnya untuk menyemak perlembagaan supaya beliau boleh terus berkuasa semula selepas kekalahan dramatik.

Sebaliknya, keputusan itu merupakan kejayaan besar bagi pengerusi CHP, Ozgur Ozel, yang memuji pengundi kerana memutuskan untuk mengubah wajah Turki dalam undian bersejarah: “Mereka mahu membuka pintu kepada iklim politik baharu di negara kita”.

Mereka mengibarkan bendera Turkiye dan sepanduk yang menunjukkan gambar Ekrem Imamoglu bersama pengasas negara ini, Kemal Ataturk, yang posternya diletakkan di dinding bangunan pihak berkuasa tempatan.

“Saya boleh katakan bahawa kepercayaan dan kepercayaan rakyat terhadap kami telah mendapat ganjaran,” kata Imamoglu.

Kedua-dua beliau dan Mansur Yavas dilihat sebagai calon berpotensi untuk bertanding jawatan presiden pada 2028.

Calon daripada sejumlah 34 parti politik bertanding dalam pilihan raya, dengan lebih 206,000 pusat mengundi ditubuhkan di seluruh negara.

Parti utama yang bersaing ialah Parti Keadilan dan Pembangunan (AK) yang memerintah, parti pembangkang utama Parti Rakyat Republik (CHP), Parti Gerakan Nasionalis (MHP), Parti Baik (IYI) dan Parti Demokratik Rakyat (DEM) . – Agensi