Pelajar SPM yang cemas mahu peperiksaan ditangguhkan

Kuala Lumpur: Calon yang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2020 mendesak Kementerian Pendidikan untuk menangguhkannya sehingga wabak Covid-19 dapat dikendalikan dengan berkesan.

Ketika mereka kembali ke sekolah semalam, para pelajar menyatakan keprihatinan tentang keselamatan mereka dan meratapi jurang pendek antara percubaan dan peperiksaan SPM yang sebenarnya. Sean Dheeran, 18, mengatakan bahawa pelajar SPM kecewa, keletihan dan tertekan dengan pembelajaran dalam talian dan sandaran mengenai peperiksaan. “Sejujurnya, kami tidak bersedia. Kami tidak dapat menghadapi pembelajaran dalam talian kerana kami tidak mendapat bimbingan dan maklum balas daripada guru kami.

“Mulai semalam, 2020 calon SPM diminta untuk kembali ke sekolah dan beberapa sekolah kami berkeras untuk mengadakan peperiksaan percubaan SPM mulai 21 Jan (hari ini). Ini menambah tekanan kami kerana kami hanya mempunyai masa dua minggu antara ujian dan peperiksaan sebenar. “Saya tahu banyak pelajar yang mengalami kemurungan dan ada juga yang sampai ke tahap putus.

“Jadi saya sangat berharap kerajaan menangguhkan peperiksaan SPM sekurang-kurangnya dua bulan,” katanya kepada New Straits Times. Kirtanah Manalan, 18, mengatakan bahawa pembelajaran dalam talian menjadi tekanan dan harapan tinggi dari ibu bapa telah menambah tekanan mereka.

“Kita memerlukan lebih banyak masa untuk memahami mata pelajaran tertentu kerana kita mempelajari kebanyakan topik oleh diri kita sendiri. Pada masa yang sama, ibu bapa kita mengharapkan kita mendapat keputusan yang baik dan ini memberi lebih banyak tekanan kepada kita,” katanya, mendesak Kementerian Pendidikan untuk melengahkan SPM.

Jonathan Mascrinas, 18, mendesak pemerintah mempertimbangkan kembali keputusan untuk membuka kembali sekolah kerana lonjakan drastik dalam kes Covid-19. “Di Lembah Klang, terutama, kita mungkin melihat ‘perhimpunan kelompok Covid-19’ jika pelajar dibenarkan kembali ke sekolah kerana kita semua berasal dari zon merah.

“Hampir mustahil untuk mematuhi jarak fizikal dan prosedur operasi standard lain di sekolah.
“Apa yang berlaku jika pelajar dijangkiti virus itu? Kita semua mungkin harus menjalani karantina dan peperiksaan mungkin harus ditunda. Oleh itu, lebih bijak menangguhkannya sekarang.”

Kesukaran yang paling biasa dihadapi oleh pelajar adalah berkaitan dengan kaedah pembelajaran dalam talian yang telah digunakan di semua peringkat pendidikan sejak tahun lalu. Seorang pelajar, yang hanya mahu dikenali sebagai Kris, 18, mengatakan bahawa sambungan Internet yang buruk sering kali mengganggu proses pembelajaran dan mengakibatkan pelajar kehilangan minat untuk mengikuti pelajaran.

“Kami mula kehilangan momentum ketika video terus tertinggal semasa guru berbicara, terutama ketika kami berusaha mengikuti langkah demi langkah untuk subjek pengiraan,” katanya.

“Tidak diragukan lagi para guru melakukan yang terbaik, tetapi pembelajaran dalam talian tidak sia-sia.” Sebenarnya, saya merangkumi sebahagian besar topik sendiri dengan merujuk kepada video pra-rakaman yang terdapat di platform pendidikan percuma. “Pelajar lain, yang ingin hanya dikenali sebagai John, 18, menyuarakan kebimbangan itu.

“Semasa kelas tatap muka tahun lalu, guru-guru membaca silibus, tetapi ketika mereka menerangkannya lagi semasa kelas dalam talian, kami tidak dapat memahami.” Sukar untuk mempelajari mata pelajaran seperti Matematik, Matematik Tambahan dan Perakaunan melalui kelas dalam talian . ”

Sementara itu, Pengerusi Kumpulan Tindakan Ibu Bapa untuk Pendidikan (PAGE) Datin Noor Azimah Abdul Rahim menggesa kerajaan membenarkan pelajar memilih untuk tidak menghadiri sekolah. “Ibu bapa mendesak agar perbicaraan dibatalkan untuk 20 peratus sekolah yang belum menyelesaikan prosesnya. Mereka juga terkilan apabila sekolah dibuka semula selama dua bulan tahun lalu sebelum ditutup secara tiba-tiba kerana SOP tidak dipatuhi oleh para guru.” Oleh itu, kami meminta pemerintah untuk memberi pilihan kepada pelajar untuk menduduki SPM pada 22 Februari dan STPM pada 8 Mac tanpa perlu bersekolah mulai 20 Januari dan seterusnya, “katanya dalam satu kenyataan.-NST

Malay News
National Desk