Pemilik hotel menggesa kerajaan untuk mencabut sekatan perjalanan antara negara

Kuala Lumpur: Pencabutan Perintah Kawalan Pergerakan 2.0 (MCO 2.0) di Selangor, Pulau Pinang, Johor dan Kuala Lumpur mulai Jumaat ini memberi sedikit kelegaan kepada pengusaha perniagaan.
Mereka berharap ia merupakan langkah maju ke arah pemulihan ekonomi negara.

Persatuan Hotel Malaysia mengatakan pemain industri dari sektor ini menantikan hari yang lebih baik berikutan langkah kerajaan untuk menggantikan MCO dengan MCO Bersyarat (CMCO) di tiga negeri utama dan wilayah persekutuan.

Setiausaha Agungnya, Christina Toh, mengatakan persatuan itu berharap agar pemerintah mencabut larangan perjalanan antara negeri, yang sangat diperlukan untuk mendorong kelangsungan industri ini.

“Pengumuman itu dapat dilihat sebagai langkah maju, dengan pencabutan MCO penuh di negara-negara utama, serta peruntukan perjalanan antar daerah. Sektor ini dapat menantikan sedikit lebih banyak ruang untuk bernafas.

“Pengumuman itu adalah petanda baik buat masa ini dan mungkin menjelang 18 Mac, keadaan dapat bertambah jauh, dalam hal ini kami berharap Kementerian Kesihatan akan mempertimbangkan untuk membenarkan perjalanan antar negara segera,” katanya dalam satu kenyataan.

Pelaku sektor pelancongan, katanya, telah mengemukakan proposal untuk mengizinkan perjalanan antar negara untuk para peserta dan peserta pertemuan, insentif, konvensi dan pameran (MICE) atau acara perniagaan semasa pertunangan dengan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan, jika pemerintah memutuskan untuk memanjangkan sekatan perjalanan.
Berbeza dengan pandangannya, Persatuan Hotel dan Perniagaan Bajet Malaysia (MyBHA) merasakan bahawa perubahan status-quo MCO tidak akan memberikan kesan yang sangat diperlukan untuk sektor hotel.

Timbalan Presiden MyBHA, Dr Sri Ganesh Michiel mendakwa bahawa pemerintah tidak memperdulikan permohonan daripada pemain di sektor ini.
“Masih terlalu awal untuk mengatakan bagaimana perubahan dari MCO ke CMCO di keempat-empat negeri ini akan membantu meningkatkan sektor hotel, terutama pengusaha hotel bajet.
“Pengumuman ini bukan pertanda baik bagi pengusaha hotel bajet, kerana sepertinya tidak membantu mereka dengan segera seperti yang diperlukan.” Orang ingin pergi bercuti, di suatu tempat yang jauh dari rumah, untuk membersihkan pikiran mereka dan merasa segar ketika mereka pulang.

“Oleh kerana hanya perjalanan lintas daerah yang diizinkan, ada kemungkinan besar orang melakukan perjalanan sehari untuk ‘percutian’ cepat dan pulang, daripada tinggal di hotel di dekatnya,” katanya.
Sri Ganesh meminta pemerintah mencabut larangan perjalanan antara negara dan sebaliknya memperkenalkan prosedur operasi standard (SOP) yang ketat untuk orang yang ingin melakukan perjalanan di bawah CMCO.

“Saya percaya ini akan memberi kesan yang lebih besar pada industri perhotelan, dan juga industri pelancongan. Mereka harus membenarkan perjalanan antar negara, dengan SOP yang jelas dan ketat agar orang patuh.
“Sebagai contoh, angkat larangan perjalanan antara negeri antara Melaka dan Negri Sembilan dan benarkan orang yang tinggal di dua negeri ini melakukan perjalanan dengan SOP yang ketat.

“Akan menjadi lebih sukar bagi pelaku industri untuk mempertahankan perniagaan mereka, dan juga memulihkan kerugian mereka, jika pemerintah tidak menyelamatkan industri hotel,” katanya.
Sentimen serupa turut dikongsi oleh Persekutuan Persatuan Pengguna Malaysia.

Presidennya, Datuk Dr Marimuthu Nadason, mengatakan bahawa sektor ekonomi tidak dapat beroperasi dengan lancar sekiranya sekatan perjalanan antara negeri masih berlaku. Pemerintah, katanya, harus mulai fokus untuk meringankan kesulitan ekonomi sejak vaksin Covid-19 tiba di negara ini secara bertahap.

“Pemerintah harus segera menghapus sekatan pergerakan kerana mereka tidak dapat mengharapkan sektor ekonomi beroperasi jika mereka membatasi perjalanan.
“Penting untuk melindungi perniagaan kerana mereka menyokong tenaga kerja kita dan memastikan mereka dapat meletakkan makanan di meja mereka.
“Pergerakan bebas adalah asas bagi industri pembuatan, rantai bekalan makanan, dan banyak sektor ekonomi lain untuk berfungsi dengan lancar,” katanya.

Presiden Persatuan UKM Malaysia, Datuk Michael Kang, berkata larangan perjalanan antara negeri perlu dicabut agar ekonomi negara pulih sepenuhnya.
“Mungkin pemerintah harus membenarkan perjalanan antara negeri dengan syarat bagi orang yang dikehendaki melakukan perjalanan antara negeri untuk menghadiri acara perniagaan dan untuk kegiatan ekonomi lain.

“Ini akan mewujudkan keseimbangan antara mencegah penyebaran Covid-19 dan membantu sektor ekonomi untuk pulih dari cabaran yang ditimbulkan oleh wabak itu,” katanya.

Malay News
National Desk