Pengendali Arsenal Ozil bergabung dengan Fenerbahce

Footballer Ozil news

Istanbul: Pemain tengah Arsenal Mesut Ozil telah bergabung dengan Fenerbahce dalam perjanjian tiga setengah tahun setelah terakhir bermain untuk The Gunners pada bulan Mac, kedua-dua kelab mengumumkan pada hari Ahad.
Pemain Jerman berusia 32 tahun itu dikeluarkan dari skuad Liga Perdana dan Liga Europa Arsenal musim ini dan perjanjiannya yang dilaporkan dengan gaji mingguan £ 350,000 (AS $ 475,000) akan berakhir pada akhir camapaign semasa. “Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada kelab untuk perjalanan yang luar biasa ini selama tujuh setengah tahun terakhir,” kata Ozil, yang memenangi Piala Dunia bersama Jerman pada tahun 2014, dalam satu kenyataan.

“Bersama-sama kita memenangi piala untuk pertama kalinya dalam beberapa tahun dan mencipta kenangan yang akan kekal seumur hidup,” tambahnya.
Ozil, yang berasal dari Turki, dikritik hebat di Jerman kerana berpose untuk bergambar dengan Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan pada tahun 2018. Erdogan juga merupakan lelaki terbaik dalam perkahwinan pemain di Turki.

Ozil mengakhiri kariernya di peringkat antarabangsa selepas apa yang disifatkannya sebagai serangan “rasis” berikutan pemenang pusingan pertama di Piala Dunia 2018. Fenerbahce, salah satu daripada tiga kelab besar Istanbul, kini berada di tangga ketiga liga di belakang Besiktas.

Ozil bergabung dengan Arsenal dari Real Madrid pada 2013 dan menjulang Piala FA tiga kali di bawah kendalian jurulatih Arsene Wenger ketika itu.

Setelah memulakan 10 permainan pertama pemerintahan Mikel Arteta sebagai bos di utara London, penampilan terakhir Ozil muncul dalam kemenangan ke atas West Ham Mac lalu sebelum wabak coronavirus menyaksikan bola sepak berhenti tahun lalu.

“Pencapaian Mesut di Arsenal tidak dapat dipertikaikan. Ia adalah hak istimewa untuk bermain di sampingnya dan, baru-baru ini, melatihnya,” kata Arteta di laman web kelab. “Kejayaan ini akan selalu menjadi bagian dari sejarah kami. Kami mengucapkan terima kasih kepada Mesut dan berharap yang terbaik untuknya dengan Fenerbahce.” Pada bulan Disember 2019, Arsenal juga menjauhkan diri dari komen Ozil di media sosial yang mengkritik perlakuan China terhadap penduduk Uighur. – AFP

Malay News
Sports Desk