Penggodam Russia ceroboh telekomunikasi Ukraine, Kyivstar

Penggodam Russia ceroboh telekomunikasi Ukraine, Kyivstar

LONDON: Penggodam Russia didakwa menceroboh dan berada di dalam sistem telekomunikasi gergasi Ukraine, Kyivstar sekurang-kurangnya sejak Mei tahun lalu.

Menurut Ketua Perisik Siber Ukraine kepada Reuters, hal ini menjadi serangan siber yang sepatutnya menjadi amaran besar kepada Barat.

Penggodaman itu, katanya antara yang paling dramatik sejak pencerobohan berskala penuh Russia hampir dua tahun lalu.

Penggodam itu dikatakan mematahkan perkhidmatan yang disediakan oleh pengendali telekomunikasi terbesar Ukraine untuk kira-kira 24 juta pengguna selama beberapa hari mulai 12 Disember lalu.

Dalam satu temu bual, Ketua Jabatan Keselamatan Siber Perkhidmatan Keselamatan Ukraine (SBU), Illia Vitiuk mendedahkan butiran eksklusif mengenai penggodaman itu yang menurutnya menyebabkan kemusnahan malapetaka dan bertujuan untuk menimbulkan tamparan psikologi dan mengumpul risikan.

“Serangan ini adalah mesej besar, amaran besar, bukan sahaja kepada Ukraine, tetapi untuk seluruh dunia Barat memahami bahawa tiada siapa yang sebenarnya tidak boleh disentuh,” katanya. 

Vitiuk menyatakan Kyivstar adalah sebuah syarikat swasta kaya yang melabur banyak dalam keselamatan siber.

Serangan itu menghapuskan hampir segala-galanya termasuk beribu-ribu pelayan maya dan komputer peribadi, katanya sambil menyifatkan ia mungkin contoh pertama serangan siber yang merosakkan yang memusnahkan sepenuhnya teras pengendali telekomunikasi.

Semasa siasatannya, SBU mendapati penggodam mungkin cuba menembusi Kyivstar pada Mac atau lebih awal.

“Buat masa ini, kita boleh katakan masih selamat dan mereka (Russia) berada dalam sistem sekurang-kurangnya sejak Mei 2023.

“Saya tidak boleh katakan sekarang, sejak pukul berapa mereka mempunyai akses penuh, mungkin sekurang-kurangnya sejak November,” ujarnya. -Reuters