KUALA LUMPUR, Malaysia, Nov. 02, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) — Penjagaan Kesihatan Malaysia menggalakkan rakyat global mengamalkan pemeriksaan dan saringan secara berkala sebagai langkah penting dalam mencegah kanser payudara. Dengan kemudahan penjagaan kesihatan yang dilengkapi dengan prosedur saringan yang inovatif, Malaysia Healthcare komited untuk menjadikan pengesanan awal kanser payudara boleh diakses oleh warga global.

Sempena bulan kesedaran kanser payudara, Penjagaan Kesihatan Malaysia memberi penerangan tentang kepentingan diagnosis awal serta prosedur saringan canggih yang disediakan oleh beberapa kemudahan penjagaan kesihatannya.

“Individu harus berhati-hati tentang sebarang benjolan pada payudara atau bawah ketiak (ketiak), bengkak dan kulit yang menebal di sekitar bahagian payudara, kerengsaan kulit atau cawak, kemerahan atau mengelupas di sekitar kawasan puting atau payudara, puting termasuk, sakit di bahagian puting, lelehan luar biasa daripada puting yang mungkin termasuk darah. Perubahan dalam saiz atau bentuk payudara dan rasa sakit pada payudara yang tidak dapat dijelaskan juga harus dianggap sebagai tanda amaran,” kata Dr Nik Munirah Nik Mahdi, Pakar Perunding Radiologi di Hospital Pakar KPJ Perdana.

“Melakukan pemeriksaan sendiri pada payudara secara berkala adalah penting bagi membantu anda menyedari mengenai rupa dan rasa payudara anda, serta mengesan gejala seperti benjolan, rasa sakit, atau perubahan saiz yang tidak normal. Di samping itu, pemeriksaan dan saringan payudara klinikal setiap tahun perlu dilakukan walaupun anda tidak mengesan sebarang kelainan, kerana kanser payudara selalunya tidak menunjukkan sebarang gejala pada peringkat paling awal, iaitu peringkat yang paling boleh dirawat,” ujar Dr Normayah Kitan, Perunding Pakar Bedah Payudara dan Endokrin, Pusat Perubatan Sunway di Bandar Sunway.

“Kami amat menganjurkan pemeriksaan diri secara berkala dan pemeriksaan payudara yang kerap terutama untuk wanita berumur 40 tahun ke atas bagi mengesan kanser payudara pada peringkat awal. Wanita juga dinasihatkan untuk mendapatkan bantuan perubatan jika terdapat ketulan payudara. Kepentingan pengesanan awal tidak boleh dibesar-besarkan dalam usaha memerangi kanser payudara,” kata Dr. Melissa Tan Ley Hui, Perunding Pakar Bedah Payudara Onkoplastik di Pusat Perubatan Prince Court, Kuala Lumpur.

Sejak pusat rawatan kanser pertamanya dibuka pada tahun 1981, Malaysia telah mencapai pengiktirafan antarabangsa untuk kualiti penjagaannya. Baru-baru ini, negara ini telah diisytiharkan kedua dalam penjagaan dan penghantaran rawatan kanser di Asia Pasifik dan negara ketiga paling bersedia secara keseluruhan oleh Unit Perisikan Ekonomi.

“Apabila membincangkan tentang kanser, kami memberi tumpuan kepada kadar kelangsungan hidup dan berulang daripada kadar pemulihan. Kajian telah mendapati bahawa pesakit yang menghidap kanser payudara mempunyai lebih daripada 85% kadar kelangsungan hidup 5 tahun apabila dikesan lebih awal berbanding dengan kadar kelangsungan hidup 5 tahun 19% apabila dikesan pada Peringkat 4. Penyelidikan juga telah menunjukkan bahawa pesakit mempunyai peluang 10% untuk kanser payudara mereka berulang selepas menjalani pembedahan memelihara payudara atau mastektomi1. Di SJMC, kami menyokong pengesanan awal dan berbangga dengan kadar kelangsungan hidup 100% 5 tahun kami yang luar biasa untuk pesakit yang menghidap kanser payudara Tahap 1. Kadar ini adalah antara yang tertinggi di rantau ini dan terbukti pada kualiti penjagaan yang kami sediakan. Dengan kemajuan teknologi, mamogram 3D meningkatkan peluang untuk mengesan kanser payudara seawal-awalnya, yang membolehkan rawatan awal diberikan, berpotensi menyelamatkan nyawa dan meningkatkan hasil untuk wanita di mana-mana sahaja. Dengan memberikan pandangan tiga dimensi pada tisu payudara, saringan ini membolehkan pengesanan lebih awal keabnormalan, mengurangkan positif palsu dan ujian susulan yang tidak perlu,” Dr Teh Mei Sze, Perunding Pakar Bedah Payudara (Oncoplastic), Pusat Perubatan Subang Jaya (SJMC).

“Tidak semua benjolan payudara adalah kanser, oleh itu jangan risau. Walau bagaimanapun, melakukan pemeriksaan ketulan oleh doktor anda secepat mungkin adalah penting. Ultrasound payudara dan mamogram akan membantu doktor membuat keputusan tentang ujian biopsi untuk benjolan yang kelihatan mencurigakan. Ini adalah untuk menetapkan diagnosis supaya rawatan dapat dimulakan. Penangguhan rawatan dikaitkan dengan hasil yang tidak baik,” kata Dr Normayah Kitan.

Menurut Dr Nik Munirah Nik Mahdi, Pakar Perunding Radiologi di Hospital Pakar KPJ Perdana, mamogram boleh mengesan ketulan pada payudara setahun sebelum ia dapat dirasai oleh pesakit. Faedah utama pemeriksaan mamografi terletak pada kemungkinannya untuk mengurangkan kematian yang berkaitan dengan kanser payudara. Tahap pengurangan berbeza-beza, daripada kira-kira 15% hingga 25% dalam ujian rawak kepada anggaran yang lebih baru sebanyak 13% hingga 17% dalam meta-analisis kajian pemerhatian. Suatu kajian pada tahun 2020 yang diterbitkan dalam Pusat Maklumat Bioteknologi Kebangsaan menekankan bahawa pemeriksaan kanser payudara secara berkala nampaknya dikaitkan dengan penurunan ketara dalam bilangan kes kanser payudara yang teruk dan membawa maut. Pengurangan ini bukan semata-mata dikaitkan dengan penambahbaikan dalam kaedah rawatan tetapi, pada tahap tertentu, hasil daripada proses saringan itu sendiri.

Sementara itu, Dr. Melissa Tan Ley Hui, seorang Perunding Pakar Bedah Payudara Onkoplastik menekankan kepentingan mamogram 3D dalam mengesan kanser. “Mamogram 3D kami yang canggih membolehkan kami menjana imej terperinci, membolehkan pengesanan barah kecil yang tersembunyi dalam tisu payudara yang padat. Pendekatan lanjutan ini meningkatkan ketepatan dengan ketara jika dibandingkan dengan Mamogram 2D konvensional, dengan berkesan mengurangkan kejadian hasil positif palsu.

“Di Pusat Pakar UM (UMSC), penyepaduan teknologi canggih kami seperti mamografi 3D (tomsintesis payudara) dan pengimejan payudara MRI, digabungkan dengan kepakaran ahli radiologi payudara yang berpengalaman, merevolusikan penilaian kesihatan payudara. Tomosintesis payudara telah terbukti mempunyai kepekaan diagnostik sebanyak 93% dan kekhususan sebanyak 70%. Pada wanita yang bergejala, teknologi tersebut telah menunjukkan keunggulan berbanding mamografi konvensional (2D). Komitmen kami untuk diagnosis dan campur tangan yang lebih pantas memastikan penjagaan tepat pada masanya, meningkatkan kadar kejayaan rawatan. Selain itu, hospital kami menawarkan pemeriksaan khusus untuk individu berisiko tinggi, termasuk mereka yang mempunyai mutasi genetik seperti mutasi BRCA1 dan BRCA2, bersama-sama dengan pilihan pembedahan pengurangan risiko yang komprehensif. Di UMSC, kita bukan sahaja memajukan penjagaan kesihatan; kami menyelamatkan nyawa melalui inovasi dan belas kasihan,” kata Dr. Suniza Binti Jamaris, Profesor Madya dan Pakar Perunding Bedah Payudara, UMSC.

Dengan rangkaian luas perkhidmatan onkologi yang termasuk pengimejan inovatif dan teknologi pengesanan kanser yang ditawarkan, Penjagaan Kesihatan Malaysia sedang bergerak ke hadapan dengan mantap sebagai Pusat Kecemerlangan Penjagaan Kanser. Ini diperkukuh lagi dengan sistem penjagaan kesihatan negara yang sangat baik, yang memudahkan pengembara penjagaan kesihatan mendapatkan rawatan kanser yang komprehensif dengan segera di destinasi yang selamat dan dipercayai.

Untuk mendapatkan maklumat lanjut tentang Penjagaan Kesihatan Malaysia dan perkhidmatannya, sila layari https://malaysiahealthcare.org/ atau lawati suapan sosial kami di: www.facebook.com/MHTCMalaysia atau di LinkedIn (Malaysia Healthcare Travel Council).

Untuk pertanyaan media:

Tutie Ismail
Naib Presiden
Komunikasi
Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia
tutie@mhtc.org.my
Chandrika Bhaskaran
Pengurus Kanan
Perhubungan Awam & Komunikasi Kandungan
Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia
chandrika.b@mhtc.org.my

MENGENAI MAJLIS PERJALANAN PENJAGAAN KESIHATAN MALAYSIA
Majlis Pelancongan Kesihatan Malaysia (MHTC) ialah sebuah agensi kerajaan di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia yang telah diamanahkan dengan tanggungjawab untuk mengurus senario pelacongan kesihatan negara, menjadikannya industri perkhidmatan eksport utama. Ditubuhkan pada tahun 2009, MHTC berusaha untuk menyelaraskan pemain industri dan penyedia perkhidmatan dalam memudah cara dan mengembangkan industri pelancongan penjagaan kesihatan Malaysia di bawah jenama “Penjagaan Kesihatan Malaysia” dengan matlamat menjadikan Malaysia destinasi penjagaan kesihatan global yang terkemuka. MHTC bekerjasama rapat dengan lebih 80 kemudahan penjagaan kesihatan swasta di Malaysia, yang merupakan ahli berdaftar MHTC.

1https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21545192/

Foto yang mengiringi pengumuman ini tersedia di https://www.globenewswire.com/NewsRoom/AttachmentNg/ddf1ecb1-fb14-49bb-9dac-0ff86892a299