Persidangan BMAGiC ke-3 terap nilai integriti

Persidangan BMAGiC ke-3 terap nilai integriti

KUANTAN – Persidangan Perniagaan, Pengurusan, dan Tadbir Urus Antarabangsa ke-3 (BMAGiC ke-3) kali ini menetapkan nilai integriti kepada para pesertanya.

Pengerusi Lembaga Pengarah University College of Yayasan Pahang (UCYP), Datuk Seri Shahaniza Shamsuddin berkata, persidangan tersebut merupakan usaha sempena Bulan Integriti yang disambut setiap tahun pada bulan ini.

Menurut beliau, BMAGiC ke-3 adalah kerjasama antara Sekolah Perniagaan untuk Asia, UCYP dan Institut Integriti Malaysia yang dihormati (IIM), atau Institut Integriti Malaysia.

“Berbanding tahun-tahun sebelumnya yang mengetengahkan isu-isu kepimpinan dan kelestarian organisasi, tahun ini, tema ini memberi tumpuan kepada membina masa depan yang berdaya tahan melalui prinsip integriti, tadbir urus dan kelestarian dalam pengurusan.

“Integriti berfungsi sebagai asas, tadbir urus sebagai panduan dan kelestarian sebagai matlamatnya dan tiga prinsip membuka jalan untuk masa depan yang tidak hanya teguh tetapi juga beretika dan mampan,” katanya ketika berucap ketika Majlis perasmian persidangan itu di sini hari ini.

Hadir sama Ketua Pegawai Eksekutif IIM, Datuk Nor Yahati Awang.

Tambah Shahaniza, komitmen yang digambarkan oleh IIM menandakan kekuatan perkongsian dan dedikasi bersama untuk memajukan industri pendidikan perniagaan bersama UCYP.

Kerjasama antara kedua-dua institusi yang bermula dengan MoU pada November 2022 diikuti oleh memorandum persefahaman bersama (MoA) pada 25 Oktober 2023 membuahkan hasil yang signifikan, katanya.

Jelas Shahaniza, UCYP melalui Institut Kepimpinan Strategik Tun Ghazali Shafie dengan kerjasama Institut Integriti Malaysia (IIM) telah berjaya menamatkan program tiga siri yang dikenali sebagai Program Negarawan Muda.

Wacana intelektual seperti BMAGiC berfungsi sebagai platform bagi pemangkin perubahan positif melalui menghubungkan peserta melalui hasil penyelidikan dan kajian yang dijalankan.

Selain itu, Shahaniza berkata, pentingnya menghidupkan  rangkaian golongan ini berhimpun bagi berkongsi integriti dalam penyelidikan dan menerapkan nilai-nilai etika yang patut diamalkan.

Ia juga memupuk membuat kemahiran membuat keputusan beretika, menggalakkan amalan tadbir urus yang bertanggungjawab dan bertanggungjawab dan ia membantu menangani cabaran kemampanan secara kolaboratif.

“Hasilnya atau keputusan yang berpotensi seperti yang saya nyatakan, menyediakan pelbagai peluang untuk perubahan positif dalam kalangan komuniti tempatan dan global.

“Terdapat lebih banyak persidangan antarabangsa yang akan datang seperti Antarabangsa Persidangan Inovatif, Teknologi dan Sains (IC.ITS) dan Antarabangsa Persidangan Pendidikan (ICEd) yang akan diadakan hujung bulan ini dan awal Disember tahun ini.

“Masih ada lebih banyak masa, oleh itu saya ingin menjemput dan mempunyai lebih ramai penyampai dan peserta yang menghadiri dan menyertai UCYP Perhimpunan Intelektual Malaysia,” katanya. – MalaysiaGazette