Polis kini boleh mengeluarkan kompaun untuk pelanggaran SOP: Ismail Sabri

Ismail Sabri

Putrajaya: Polis kini dapat mengeluarkan kompaun di tempat kejadian terhadap mereka yang ditangkap melanggar prosedur operasi standard (SOP) Covid-19, kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Dia mengatakan bahawa Peguam Negara telah membenarkan polis melakukannya dan menambah bahawa kompaun boleh dikeluarkan oleh pegawai yang berpangkat Inspektor dan ke atas.

“Sebelum ini, pelanggar harus dibawa ke balai polis untuk dikeluarkan kompaun, sekarang polis hanya dapat mengeluarkannya di tempat di mana kesalahan itu dilakukan, seperti di sekatan jalan raya,” katanya pada hari Rabu (7 Okt).

Ismail Sabri mengatakan bahawa 357 individu ditangkap oleh pasukan petugas yang memantau pematuhan SOP pada hari Selasa (6 Okt), sambil menambah bahawa lima orang ditangkap kerana meninggalkan kawasan kawalan pergerakan yang disasarkan tanpa izin sementara lima lagi ditahan kerana pelanggaran karantina.
Dia juga mengatakan bahawa polis menangkap 167 individu kerana tidak memakai topeng muka ketika berada di kawasan awam yang sesak dan juga kerana gagal memberikan dokumen perjalanan yang sah (23).
Mengenai Ops Benteng, Ismail Sabri mengatakan bahawa 38 pendatang tanpa izin ditangkap bersama dua tekong dan empat pengedar manusia.

Malay News
Covid 19 Special