Polis rekod 464 kes kecuaian babit kanak-kanak

Polis rekod 464 kes kecuaian babit kanak-kanak

nurul.hidayah@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Sebanyak 464 kes kecuaian terhadap kanak-kanak direkodkan di seluruh negara bagi tempoh 2021 hingga September tahun lalu.

Daripada jumlah itu, kes jatuh katil, basikal, meja dan kerusi merekodkan kes tertinggi kecuaian terhadap kanak-kanak.

Ketua Penolong Pengarah Bahagian Siasatan Jenayah Seksual, Wanita dan Kanak-Kanak (D11) Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Senior Asisten Komisioner Siti Kamsiah Hassan berkata,

Menurutnya, sebanyak 121 kes membabitkan kes kanak-kanak dilaporkan jatuh dari katil, basikal, meja dan kerusi.

Katanya, ia diikuti dengan kes mati lemas, mati ditindih atau mati lepas lahir dengan 70 kes direkodkan.

“Terdapat juga kes kecuaian lain yang direkodkan termasuk terkena air panas (52 kes), mati terjerut buai (36), jatuh bangunan (30), termakan cecair, sabun, ubat atau dadah (29), jatuh buaian (28), cuai digigit, dicubit atau dipukul oleh orang terdekat (26) dan tersedak susu atau makanan (24).

“Kami turut merekodkan beberapa kes terpencil membabitkan kecuaian terhadap kanak-kanak seperti tertinggal dalam kenderaan, digilis (kenderaan) atau tersepit tingkap kereta (19 kes), lemas dalam kolam, sungai atau baldi (17), jatuh longkang atau sungai (10) dan cubaan terjun bangunan dengan dua kes,” katanya kepada Harian Metro.

Siti Kamsiah berkata, terdapat beberapa kategori kes kecuaian terhadap kanak-kanak yang dirujuk kepada pihak polis bagi tujuan siasatan.

“Kebanyakan kes yang dirujuk kepada pihak polis adalah seperti kes tertinggal dalam kenderaan, jatuh bangunan, ditinggal tanpa pengawasan, lemas dalam bilik air, digigit haiwan dan terkena air panas.

“Ada juga kes kecuaian yang dilaporkan kepada kami membabitkan kanak-kanak termakan ubat atau pil menyebabkannya berada di bawah pengaruh dadah.

“Selain itu, kami juga ada terima kes kanak-kanak minum minyak tanah yang diletakkan dalam botol minuman dan ada kes kanak-kanak berusia di bawah lima tahun dikesan mengambil pil,” katanya.

Beliau berkata, terdapat beberapa faktor dikenal pasti menjadi punca kes kecuaian terhadap kanak-kanak membabitkan ibu bapa termasuk terlampau penat sehingga terlupa, terlalu sibuk, salah faham dan tekanan kerja.

“Secara azalinya, budak kecil terutama pada usia bawah lima tahun tidak tahu cara untuk kawal pemikiran menyebabkan mereka terdedah dengan risiko bahaya disebabkan kecuaian.

“Ada anak-anak yang ditinggalkan tanpa pengawasan dengan tiada jeriji, katil diletakkan berhampiran tingkap dan air panas diletak di tempat senang dicapai.

“Ini adalah antara contoh kecuaian berpunca akibat kurang peka dengan persekitaran.

“Sebagai contoh, ada ibu bapa tiada perancangan harian yang ditambah masalah komunikasi dengan pasangan menyebabkan anak mereka tertinggal di dalam kenderaan,” katanya.

Menurutnya, hanya sebilangan kecil kes membabitkan kecuaian terhadap kanak-kanak yang dituduh di mahkamah.

“Kita melakukan siasatan dan melihat sama ada terdapat kesalahan yang dilakukan secara sengaja atau tidak.

“Dalam kebanyakan kes kecuaian dilaporkan, tidak ada elemen sebegitu (sengaja dilakukan).

“Di pihak polis, kita akan menjalankan siasatan untuk melihat punca kejadian sebelum menyerahkan kertas siasatan kepada pihak pendakwa raya yang menentukan sama ada kes berkenaan boleh dituduh di mahkamah atau sebaliknya,” katanya.

Dalam kes sebegini katanya, impak keseluruhan akibat insiden berkenaan kepada keluarga kanak-kanak terbabit perlu dilihat.

“Apabila kes ini berlaku yang meragut nyawa kanak-kanak terbabit, ia pastinya menjadi kehilangan kepada keluarga berkenaan.

“Mereka yang terbabit sudah tentunya terkesan apabila anak kehilangan nyawa disebabkan kecuaian sendiri sekali gus menjadi pengajaran,” katanya.

© New Straits Times Press (M) Bhd