“Qurban kan apa yang kita sayang..”- Air mata si ‘Itam’ menyentuh hati ramai

“Qurban kan apa yang kita sayang..”-  Air mata si ‘Itam’ menyentuh hati ramai

Hari ini, umat Islam meraikan Hari Raya AidilAdha dan ramai di kalangan mereka sudahpun memasang niat untuk melakukan ibadah korban dimana  ia dilakukan pada 10 Zulhijjah selepas selesai solat sunat hari raya dan hari-hari Tasyrik berikutnya iaitu 11,12 dan 13 Zulhijjah.

Bercakap mengenai ibadah korban, pasti ramai sudah bersiap sedia melibatkan diri dalam aktviti penyembelihan dan pembahagian daging seperti lembu, kambing dan unta untuk diagihkan dalam tiga bahagian sama – keluarga, saudara dan fakir miskin.

Namun, lain perkongsian yang berjaya menyentuh hati ramai warganet menerusi beberapa video dimuat naik di platform TikTok milik Shukri Zainal.

Menerusi hantaran tersebut, jelas memaparkan seekor lembu diberi nama Itam kelihatan sedih dan menitiskan air mata sambil dipujuk oleh Shukri bersempena dengan Program Ibadah Qurban Masjid Felda Bukit Cherakah , Kapar, Selangor.

“Tam.. dah jangan sedih-sedih. Ya jangan sedih-sedih ya, InsyaAllah kita jumpa di sana nanti. Dah, pandang sini.
“Tam…Tam.. pandang sini, jangan sedih sedih,”ujarnya.
@shukzainal22

Qurban kan apa yang kita sayang 🥺 #masjidfbc #fyp #aiduladha #nakalbutberakal #nazirmuda

♬ Instrumen Sholawat Sedih – Yuda pratama

Dalam pada itu, Shukri menyatakan ibadah Qurban yang sebenar adalah dengan membenarkan dirinya ‘mengorbankan’ apa yang kita sayangi kerana disitulah kita belajar erti menghadapi ujian.

“Qurban yang terbaik adalah qurban kan apa yang kita sayang. Semoga Allah terima segala amalan kita,”tulisnya di ruangan kapsyen.
@shukzainal22

Qurban yang terbaik adalah QURBAN apa yang kita sayang. Semoga Allah terima segala amalan kita. #masjidfbc #fyp #aiduladha #nakalbutberakal #nazirmuda

♬ Penyejuk Hati – Instrumental – Asraf Studio

Perkongsian itu menyentuh hati ramai orang di mana rata-rata di kalangan warganet turut sedih sebaik sahaja melihat air mata si Itam, namun tetap bersyukur dan reda dengan segala ketentuan oleh-Nya.

Sumber: TikTok @shukzainal22