Sekiranya Joe Biden menang, bulan madu AS-Saudi berakhir

USA: Putera Mahkota Arab Saudi Mohammed bin Salman telah mendapat banyak manfaat dari pemerintahan Presiden AS Donald Trump. Dia telah menikmati hantaran percuma kerana hubungan peribadinya dengan Presiden AS. Tetapi jika Joe Biden berkuasa dalam pilihan raya AS yang akan datang, dia diharapkan dapat menekan butang reset untuk hubungan strategik dengan Arab Saudi. Sekiranya demikian, Putera Mahkota harus melangkah dengan berhati-hati di masa depan. Itu menurut analisis yang diterbitkan oleh Reuters.

Dikatakan pentadbiran Joe Biden boleh bertembung dengan Putera Mahkota atas sejumlah isu. Ini termasuk pembunuhan wartawan Jamal Khasogi, penangkapan aktivis feminis, dan sejumlah isu hak asasi manusia, termasuk perang di Yaman. Di samping itu, tahap hubungan dengan sekutu AS di Timur Tengah diharapkan dapat mengubah bagaimana Biden akan menangani program peluru berpandu balistik Iran.
Trump dan sekutu Arabnya selalu mengutamakan perjanjian yang menguntungkan berbanding hak asasi manusia. Tetapi kemenangan Biden mungkin tidak akan berakhir dekad pakatan ini. Namun, pentadbirannya akan mengenakan syarat yang ketat untuk menjaga hubungan ini.
Memetik sumber di wilayah Teluk, laporan Reuters mengatakan bahawa jika Biden menang, hubungan Saudi-AS akan menghadapi beberapa cabaran. Tetapi terdapat banyak isu strategik jangka panjang. Tidak ada yang mahu merosakkan mereka. Walaupun begitu, pentadbiran Biden mahu Arab Saudi berkompromi lebih banyak. Bagaimanapun, seorang diplomat lain mengatakan bahawa hubungan Saudi-AS tidak akan mudah rosak. “Saya fikir Biden akan lebih peduli dengan beberapa isu, seperti hak wanita,” katanya.

Semasa kempen itu, Biden meminta tinjauan semula hubungan dengan Arab Saudi. Arab Saudi adalah pengeksport minyak utama ke Amerika Syarikat dan merupakan salah satu pembeli utama senjata AS. Tetapi tanpa mempertimbangkannya, Biden mahukan jawapan yang lebih jelas untuk pembunuhan Khasogi. Pada masa yang sama, Biden mengatakan bahawa dia telah memainkan peranan penting dalam mengakhiri perang di Yaman.

Abdul Aziz Sagir, ketua Pusat Penyelidikan Teluk yang berpusat di Riyadh, mengatakan terdapat kebimbangan bahawa Biden akan kehilangan pandangan dari Timur Tengah jika dipilih sebagai presiden. Amerika Syarikat boleh mengambil sikap lebih keras terhadap negara-negara Teluk lain, termasuk Arab Saudi.
Seorang diplomat memberitahu Reuters bahawa negara-negara Teluk sedang membangun hubungan dengan Israel kerana mereka berpendapat bahawa Amerika Syarikat tidak boleh selalu diandalkan. Tetapi Israel boleh menjadi sekutu sepanjang masa terhadap pengaruh Iran. Amerika Syarikat dan Arab Saudi telah menyalahkan Iran atas serangkaian serangan mematikan ke atas minyak Saudi tahun lalu. Tetapi tidak ada tindakan ketenteraan yang diambil terhadap Iran pada masa itu. Percubaan untuk mengelakkan perang di wilayah Teluk juga dilihat ketika itu. Oleh itu, Arab Saudi secara strategik menyokong perjanjian sekutu Arabnya dengan Israel. Namun, negara itu mungkin tidak akan segera menyokong Israel. Ini menjadi sukar bagi Arab Saudi, kerana ia bertanggungjawab terhadap Mekah dan Madinah, yang dianggap suci bagi umat Islam. Negara itu masih mengatakan akan mengiktiraf Israel hanya jika ada perjanjian Israel-Palestin.
David Randell, mantan ketua kedutaan AS di Riyadh, mengatakan Arab Saudi tidak akan mengenali Israel sekarang. Kerana ketika Biden berkuasa mereka mahu memainkannya sebagai kad.

Malay News
international Desk