Sekolah Jahitan Antarabangsa buang stereotaip negatif

Sekolah Jahitan Antarabangsa buang stereotaip negatif

KUALA LUMPUR – Sekolah vokasional sering distereotaipkan sebagai pilihan terakhir bagi individu yang lemah dalam akademik.

Bagaimanapun, di The International Sewing School (Sekolah Jahitan Antarabangsa), tenaga pengajarnya menganggap ia sebagai satu persepsi yang mencabar.

Ketua Pegawai Eksekutif, Design Studio Sdn Bhd, Kalpana Singh berkata, pendekatan yang diambil di sekolah berkenaa adalah sejajar dengan perubahan landskap pendidikan.

Menurut beliau, pihaknya menyedari bahawa pelajar hari ini mencari fleksibiliti, dan disebabkan itu selama setahun program yang disediakan di sekolah berkenaan boleh membuatkan pelajart meneroka keghairahan tanpa membuat komitmen yang panjang terhadap laluan akademik.

“Sama seperti universiti utama menawarkan kelayakan mikro, kami menyediakan latihan berfokus. Graduan kami muncul sebagai pembuat pakaian yang serba lengkap, bersedia untuk cemerlang dalam industri fesyen.

“Pengiktirafan antarabangsa aelain menawarkan pensijilan SKM (Sijil Kemahiran Malaysia) sehingga Tahap 3, Sekolah Jahit Antarabangsa berbangga dalam menyediakan perkhidmatan yang diiktiraf di peringkat antarabangsa pensijilan dari United Kingdom dan Greece.

“Pensijilan ini meningkatkan kami daya saing global pelajar dan mengesahkan kepakaran mereka,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Kalpana berkata, bagi tujuan itu satu seminar telah diadakan bagi memperjelas mengenai asas fesyen terhadap ekosistem.

Ujarnya, seminar itu menjelaskan mengenai pentingnya kemampanan industri fesyen.

“Peserta belajar tentang kesan alam sekitar berhubung fesyen, kepentingan penyumberan beretika dan bagaimana perubahan kecil boleh membawa kepada transformasi yang ketara.

“Mereka juga belajar daripada pengalaman dan kisah-kisah kejayaan daripada syarikat yang telah ditubuhkan. Mereka mengetahui jenama yang telah disepadukan dengan kemampanan dalam hidup, mengatasi cabaran untuk berkembang maju.

“Kami percaya bahawa pendidikan memainkan peranan penting dalam membentuk industri. Dengan menekankan kemampanan dalam kurikulum, kami memperkasakan pelajar untuk menjadi
pembuat perubahan,” ujarnya. – MalaysiaGazette