Singapura amat mementingkan keadaan COVID-19 di Malaysia

malay_news_sigapore_boarder

Singapura: Singapura terus memantau keadaan di Malaysia di tengah-tengah lonjakan jumlah harian positif kes COVID-19 yang dilaporkan oleh jiran sebelah utaranya akhir-akhir ini.

Pengerusi bersama Pasukan Petugas Multi-kementerian di COVID-19 republik itu, Lawrence Wong berkata pemantauan itu tidak hanya berdasarkan kes-kes yang dilaporkan di Malaysia.

“Kami juga melihat pelancong yang datang dari Malaysia ke Singapura,” kata Wong, yang juga Menteri Pendidikan pada sidang media maya Taskforce di sini hari ini.

Taskforce ditanya mengenai apa yang akan menjadi ambang batas bagi Singapura untuk mempertimbangkan kembali pengaturan perjalanannya saat ini untuk membolehkan pelancong dari Malaysia masuk.

Wong menyatakan bahawa sudah ada perlindungan untuk pelancong tersebut termasuk mengujinya semasa mereka berada di republik itu.

“Oleh itu berdasarkan ujian ini, kami akan mempunyai data sebenar mengenai kadar kelaziman pelancong Malaysia ketika mereka berada di Singapura.

“Berdasarkan pengalaman ini .. kami akan menyesuaikan langkah kami dengan sewajarnya,” kata Wong, sambil menambah bahawa kes-kes dari pelancong ini akan mencerminkan jumlah kes import Singapura.

“Pengaturan perjalanan kami tidak percuma untuk semua jenis perjalanan perjalanan. Orang ramai masuk tetapi ada sistem SHN (Notis Menginap di Rumah) serta melakukan ujian untuk memastikan mereka selamat sebelum mereka dapat masuk ke dalam komuniti, ”yakin Wong.

Singapura telah memendekkan jangka waktu SHN kepada tujuh hari dari 14 hari bagi pelancong dari enam negara dan wilayah berisiko rendah, termasuk Malaysia mulai 1 September 2020.

Pelancong dari negara dan wilayah ini diizinkan untuk melayani SHN tujuh hari di tempat kediaman mereka.

Namun, Singapura mewajibkan semua pelancong dengan sejarah perjalanan ke Sabah baru-baru ini, untuk melayani SHN 14 hari di kemudahan SHN khusus dari 14 Okt 2020.

“Ini berikutan peningkatan kes di Sabah baru-baru ini,” kata Taskforce, dalam pernyataan yang dikeluarkan pada 12 Oktober.
– Bernama