Torum International dapat kelulusan SC kendali Digital Asset Exchange di Malaysia

Torum International dapat kelulusan SC kendali Digital Asset Exchange di Malaysia

KUALA LUMPUR – Torum International Sdn Bhd diberi kelulusan secara prinsip (AIP) daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) di bawah rangka kerja Pengendali Pasaran Diiktiraf (RMO) menjadi pertukaran aset digital (DAX) berlesen keenam, yang beroperasi bersama-sama dengan lima peserta DAX semasa yang lain.

SC juga telah memberikan Torum AIP kelulusan sebagai Broker Digital (DB) kedua di bawah rangka kerja RMO, sekali gus membolehkan Torum mengakses mudah tunai daripada pertukaran aset digital lain untuk harga pasaran yang lebih adil.

Dengan kelulusan bersyarat daripada SC, Torum akan terus berusaha ke arah mendapatkan kelulusan penuh daripada SC untuk mencapai pematuhan sepenuhnya sebelum melancarkan platform.

Torum komited untuk mendukung piawaian kawal selia Malaysia selaras dengan syarat-syarat yang ditetapkan dalam rangka kerja RMO.

Ketua Pegawai Eksekutif & Pengarah Eksekutif Torum International Sdn Bhd, Go Yi Feng berkata, Malaysia sentiasa menjadi hab dipandang rendah tetapi mempunyai potensi besar dalam penggunaan mata wang kripto.

Jadi, usaha memperkenalkan platform Torum kepada pengguna mata wang kripto generasi seterusnya di Malaysia ialah keutamaan nombor satu.

“Dengan kelulusan bersyarat daripada SC, Torum akan terus berusaha ke arah mendapatkan kelulusan penuh daripada SC untuk mencapai pematuhan sepenuhnya sebelum melancarkan platform.

“Torum komited untuk mendukung piawaian kawal selia Malaysia selaras dengan syarat-syarat yang ditetapkan dalam rangka kerja RMO,” katanya sambil menambah Torum akan melancarkan produk tidak lama lagi.

Produk itu akan menjadikan proses pengenalan kepada aset digital dapat diakses dan mudah bagi setiap rakyat Malaysia dalam persekitaran yang selamat dan dikawal selia.

Torum International Sdn Bhd ialah anak syarikat kepada Torum Technology Sdn Bhd, iaitu sebuah platform media sosial mata wang kripto Malaysia (torum.com) yang telah beroperasi sejak enam tahun lalu, menawarkan perkhidmatan kepada lebih 240,000 pengguna mata wang kripto di 100 negara.

Syarikat permulaan ini disokong oleh institusi terkenal dalam industri, seperti KuCoin Labs dan Huobi Ventures, katanya. – MalaysiaGazette