UMT – kajian menemui kegunaan roti lebah

Kuala Nerus: Siapa sangka roti lebah, yang biasanya dibuang, dari lebah madu tanpa rasa boleh menjadi bahan utama dalam pengeluaran bar tenaga segera?

Setelah menjalankan kajian selama lima tahun mulai tahun 2016, Profesor Madya Universiti Malaysia Terengganu (UMT) Dr Wan Iryani Wan Ismail telah menghasilkan “Bee Ready Energy Bar”.

Wan Iryani, yang bertugas di Fakulti Sains dan Alam Sekitar UMT, mengatakan berdasarkan hasil penyelidikannya, dia mendapati roti lebah tidak digunakan sepenuhnya oleh penternak dan ada di antara mereka yang membuang roti lebah.

“Orang hanya memusatkan perhatian pada madu dan propolis kerana mereka tidak tahu bahawa roti lebah itu sendiri mempunyai pelbagai nutrien (baik) untuk kesihatan manusia.

“Alhamdulillah, saya berjaya memperoleh geran bernilai RM120,000 untuk membuat kajian mengenai roti lebah dan mendapati bahawa ia tinggi antioksidan. Saya berharap hasil kajian ini dapat meningkatkan nilai komersial roti lebah dan seterusnya menjana pendapatan untuk lebah penternak di Malaysia, “katanya.

Dia berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas pelancaran produk dan penyerahan lesen harta intelek antara UMT dan Bayu Gagah Marketing Sdn Bhd yang diadakan hampir di sini, hari ini.

Ketika ditanya mengenai keistimewaan “Bee Ready Energy Bar” dibandingkan dengan produk serupa di pasaran, Wan Iryani mengatakan bahawa rumusan penemuan ini berdasarkan penelitian dan dilaporkan ia adalah yang pertama di dunia yang menggunakan roti lebah sebagai ramuan utama.

“Selain itu, lebih berkhasiat tanpa gula, pengawet dan pewarna tiruan, selain kaya dengan protein, vitamin, mineral, asid amino dan karbohidrat, dan bahkan menghasilkan tenaga dua kali lebih banyak daripada produk lain di pasaran,” katanya.

Wan Iryani, yang juga ketua projek Jawatankuasa Penyediaan Pelan Pembangunan Industri Kelulut Nasional 2020-2030, berkata bar tenaga juga sesuai untuk individu yang mempunyai jadual kerja yang ketat, pelajar, atlet, dan individu yang suka melakukan aktiviti ekstrem seperti seperti berbasikal dan mendaki gunung.

“Ia juga sesuai digunakan sebagai makanan untuk pekerja frontliners ketika menjalankan tugas menghadapi wabak COVID-19 dan untuk mangsa bencana yang ditempatkan di pusat pemindahan kerana kandungan nutrisi yang sangat tinggi dan tenaga yang tahan lama,” tambahnya.

Sumber: BERNAMA