Semua Ahli Parlimen harus menyokong Belanjawan 2021 untuk kesejahteraan negara

Kuala Lumpur: Pengarah Eksekutif Majlis Tindakan Ekonomi (EAC) Tan Sri Dr Noor Azlan Ghazali meminta semua Anggota Parlimen untuk menghormati titah Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan menyokong kelulusan Belanjawan 2021.

Dia mengatakan bahawa sokongan itu penting kerana Belanjawan sangat penting dalam usaha memerangi wabak COVID-19 dan memastikan kelestarian ekonomi negara secara keseluruhan.

“Apa yang ingin kami sampaikan kepada semua anggota Parlimen adalah isu politik (hanya masalah) di antara mereka, tetapi apa pun yang berlaku, mereka perlu memastikan bahawa negara mempunyai peruntukan yang mencukupi.

“Sehingga hari ini, pemerintah telah membelanjakan berbilion-bilion ringgit untuk memerangi COVID-19, dan sekarang kita menghadapi gelombang ketiga, jadi saya percaya kita perlu memberikan peruntukan yang mencukupi,” katanya ketika muncul di program ‘Ruang Bicara’ yang disiarkan di Bernama TV, malam ini.

Semalam, Al-Sultan Abdullah menekankan bahawa Belanjawan 2021, yang akan dibentangkan dalam sidang parlimen akan datang, sangat penting bagi rakyat, terutama dalam hal menangani COVID-19 dan memulihkan ekonomi negara. Memberi komen lebih lanjut, Noor Azlan mengatakan negara telah berjaya mengawal gelombang pertama wabak ini awal tahun ini, dan data tersebut juga menunjukkan tanda-tanda pemulihan ekonomi.

Namun, dia mengatakan ekonomi negara kembali melanda ketika gelombang ketiga berlaku.

“Situasi ekonomi sekarang, secara keseluruhan, memang suram, dan banyak segmen masyarakat dipengaruhi oleh COVID-19, ada kes kehilangan pekerjaan, dan perniagaan juga terjejas.
“Tanggungjawab (MP) tetap kepada rakyat, tolong menyokong (Anggaran). Kesejahteraan rakyat adalah perkara yang paling penting, “katanya.

Malay News
National Desk