260 ditangkap kerana melanggar SOP

Petaling Jaya: Sebanyak 260 individu ditangkap semalam kerana melanggar SOP di bawah perintah kawalan pergerakan pemulihan. Sebanyak 15 individu direman sementara 245 selebihnya ditahan kompaun, kata Menteri Kanan (Pertahanan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (pix) dalam satu kenyataan media hari ini.

Kesalahan yang dilakukan adalah tidak memakai topeng muka (102), mengabaikan jarak sosial (40), gagal menyediakan peralatan untuk pendaftaran jejak kontak (79), aktiviti rekreasi (27) dan lain-lain (12).
Selanjutnya, Ismail Sabri berkata, 2,902 pasukan di bawah pasukan petugas pematuhan melakukan pemeriksaan di 16,828 premis termasuk pasar raya, restoran, gerai penjaja, kilang, bank, pejabat berasaskan kerajaan dan terminal pengangkutan darat, air dan udara.

Katanya, Ops Benteng yang melibatkan Angkatan Bersenjata, polis, Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM), dan Agensi Keselamatan Sempadan Malaysia (AKSEM) menyaksikan penangkapan sejumlah 18 pendatang tanpa izin, tiga orang kapal dan tiga kenderaan darat semalam.
Sebanyak 86,097 individu telah kembali ke Malaysia melalui pintu masuk sempadan antarabangsa dan ditempatkan di karantina di 78 hotel dan 19 institusi latihan awam sejak 24 Julai hingga semalam. Ismail Sabri berkata, dari jumlah itu, 543 individu dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan dan 12,788 individu diminta menjalani karantina wajib. Seramai 72,766 individu diberhentikan dan dibenarkan pulang.

Mereka tiba dari 36 negara, termasuk Filipina, Thailand, Indonesia, Kemboja, Singapura, Vietnam, Brunei, Laos, Qatar, Pakistan, Arab Saudi, Hong Kong, India, Emiriah Arab Bersatu, Jepun, Turki, Korea Selatan, Iran, Nepal , Bangladesh, Myanmar, Timor Leste, Taiwan, China, United Kingdom, Belanda, Papua New Guinea, Mesir, Sepanyol, Perancis, Australia, New Zealand, Amerika Syarikat dan Ethiopia, Maldives dan Oman, katanya.

Perintah Pengawal Pergerakan Bersyarat (CMCO) yang sebelumnya diberlakukan di Kota Baru, Machang, Tanah Merah dan Pasir Mas telah dicabut menurut Majlis Keselamatan Negara (MKN) kerana pengesanan sejumlah kecil kes positif. Mulai 11 Disember, daerah-daerah ini tidak lagi berada di bawah CMCO kecuali dua daerah iaitu Kubang Kerian dan Kusial, Tanah Merah. dia mengecualikan dua daerah akan berada di bawah CMCO sehingga 20 Disember.

Malay News
National desk