658 pesakit dikeluarkan dari hospital hari ini

Putrajaya: Johor menjadi negeri ketiga dengan jangkitan Covid-19 paling baru, sebanyak 851 kes di seluruh negara dilaporkan hari ini.
Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah berkata ini menjadikan jumlah kes positif di Malaysia meningkat kepada 68,020.
“Dari 851 kes hari ini, empat adalah kes import di mana jangkitan berlaku di luar negeri, sementara 847 yang lain adalah domestik,” katanya dalam sidang media.
Lembah Klang mencatatkan 334 kes atau 39.2 peratus dari jumlah hari ini, sementara Selangor melaporkan 249 kes atau 74.6 peratus. Ini diikuti oleh Sabah dengan 229 kes atau 26.9 peratus, sementara Johor mencatat 102 kes atau 12 peratus.

Dr Noor Hisham juga mengatakan 658 pesakit dikeluarkan dari hospital hari ini, menjadikan jumlah pemulihan di negara ini menjadi 56.969 kes, atau 83.8 peratus dari jumlah kes.
“Pada masa ini, terdapat 122 kes positif yang dirawat di Unit Rawatan Rapi, di mana 47 kes memerlukan bantuan pernafasan. Dua kematian juga dilaporkan hari ini, menjadikan jumlah kematian menjadi 365 kes atau 0,54 persen dari jumlah kes.

“Kematian pertama adalah seorang lelaki Malaysia berusia 84 tahun di Sabah dengan sejarah diabetes, sementara kematian kedua adalah seorang lelaki bukan warganegara Malaysia berusia 63 tahun yang juga berada di Sabah, dengan sejarah tekanan darah tinggi dan asma , ”Kata Dr Noor Hisham.
Mengenai status kluster Covid-19, ketua pengarah mengatakan sehingga hari ini, 369 kluster telah dilaporkan, di antaranya lima yang baru dilaporkan hari ini.

“Jumlah kelompok yang berakhir sekarang berjumlah 186, termasuk kelompok Cahaya dan Alma hari ini, menjadikan 183 kelompok masih aktif.
“Dari kelompok aktif, 44 melaporkan peningkatan kes. Ini termasuk kelompok Batu Tujuh dengan 51 kes, kelompok Beringin dengan 36 kes, dan kelompok Kaya dengan 33 kes, ”katanya.

Dr Noor Hisham menceritakan kluster baru, bermula dengan kelompok Desa Pinang yang berpusat di daerah Kepong, Lembah Pantai, Titiwangsa dan Cheras di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan daerah Gombak di Selangor.
“Kes indeks untuk kluster ini adalah yang ke-62.596 yang dilaporkan pada hari Sabtu (28 November) setelah pemeriksaan individu tanpa gejala. Sehingga hari ini, 120 orang telah diperiksa dengan 25 kes positif dikesan.

“Kluster kedua adalah kelompok Impian, yang melibatkan daerah Gombak. Kes indeksnya adalah yang ke-63,700 yang dilaporkan pada hari Ahad (29 November) setelah pemeriksaan individu tanpa gejala. Hingga hari ini, 220 orang telah diperiksa dengan sembilan kes positif dikesan, ”katanya.

Kluster seterusnya adalah gugus Baloi yang melibatkan daerah-daerah di Johor Bahru dan Pontian di Johor. Dr Noor Hisham berkata, kes indeks untuk kluster ini adalah yang ke-63,152 yang dikesan pada hari Sabtu setelah pemeriksaan terhadap individu yang mengalami gejala.
Sehingga hari ini, 166 orang telah diperiksa, dengan 30 kes positif dikesan.

“Gugusan Jernai melibatkan daerah Titiwangsa di Wilayah Persekutuan KL, dengan kes indeksnya 64,196 yang dilaporkan pada hari Ahad selepas pemeriksaan penerbangan pra-antarabangsa.
“Hingga hari ini, 45 individu telah diperiksa, di mana 13 kes positif telah dikesan,” katanya.
Kluster terakhir untuk hari ini adalah kluster Seri Wangsa, yang juga melibatkan daerah Titiwangsa. Kes indeksnya adalah yang ke-64,193 yang dikesan pada hari Ahad setelah pemeriksaan terhadap individu yang mengalami gejala. Sehingga hari ini, 154 orang telah diperiksa, dengan lapan kes positif dikesan.

Malay News
National Desk