ABIM cadang Kelantan wujudkan khidmat kaunseling di masjid

ABIM cadang Kelantan wujudkan khidmat kaunseling di masjid

nfazlina@nstp.com.my

Kota Bharu: Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) Kelantan mencadangkan supaya kerajaan negeri mewujudkan pusat khidmat kaunseling di masjid di setiap mukim, bagi mengatasi masalah bunuh diri.

Naib Yang Dipertua 1 ABIM Kelantan, Saifulnizam Muhamad berkata, pendekatan itu boleh dilakukan dengan kerjasama di antara kerajaan negeri dan Majlis Agama Islam dan Istiadat Melayu Kelantan (MAIK).

Pada masa sama, pihaknya menzahirkan tahniah kepada kerajaan negeri yang menganjurkan solat hajat, semalam.

“Pada kami kes bunuh diri di lokasi berkenaan sedikit membimbangkan. Pada kami solat hajat ialah satu bentuk ibadat dan kita bertawakkal semata-mara, namun konsep usaha untuk mmengatasi masalah berkenaan (bunuh diri) sedikit berkurangan.

“Justeru ABIM mengesyorkan supaya kerajaan negeri bekerjasama dengan MAIK bagi mewujudkan pusat kaunseling di masjid di setiap mukim, bagi mendekatkan masyarakat yang berdepan tekanan hidup.

“Kaedah pusat kaunseling di masjid banyak dilihat di Lembah Klang dan kita berharap ia turut diwujudkan di Kelantan supaya khidmat kaunselor itu lebih dekat dengan masyarakat,” katanya ketika ditemui di sini, hari ini.

Mengulas lanjut, Saifulnizam berkata, usaha mewujudkan khidmat kaunseling di masjid itu boleh dilakukan secara berperingkat, bukannya sekaligus.

“Sebagai contoh, mungkin Kelantan boleh mensasarkan tahun ini saja boleh mencapai 25 peratus masjid yang menyediakan khidmat berkenaan.

“Saya yakin penyediaan khidmat berkenaan adalah peluang yang baik selain mampu memberi banyak manfaat kepada masyarakat,” katanya.

© New Straits Times Press (M) Bhd