Ahli keluarga Dr. Mahathir diuji positif Covid-19

Dr. Mahathir

Kuala Lumpur: Tun Dr Mahathir Mohamad berkongsi pengalaman peribadi mengenai bagaimana seseorang dalam keluarganya baru-baru ini positif Covid-19, tetapi diperintahkan untuk dikuarantin sendiri di rumah setelah menunjukkan gejala ringan.
Dalam catatan blog terbarunya, Dr Mahathir mengatakan bahawa keadaan ahli keluarga bertambah buruk ketika dikuarantin di rumah dan akhirnya terpaksa dimasukkan ke hospital.
“Masalahnya adalah ketika berada di rumah, penyakit anggota keluarga itu menular kepada anggota keluarga,” kata mantan perdana menteri itu, sambil menambah bahawa dia percaya bahawa ahli keluarga tidak dapat diterima lebih awal kerana bilangan positif Covid yang tinggi kes di hospital.

“Sekiranya pesakit berada di rumah, ahli keluarga akan dijangkiti. Oleh itu lebih banyak yang akan dijangkiti. Mereka seharusnya dimasukkan ke dalam karantina yang diasingkan dari keluarga, ”tambah anggota parlemen Langkawi itu, mengatakan bahwa pasien kemudian dapat pulang dari karantina setelah pulih atau dimasukkan ke rumah sakit untuk mendapatkan perawatan.

Dr Mahathir juga mengatakan bahawa tempat karantina Covid-19 harus menjadi tempat yang sesuai, dengan mencatat: “Dari foto yang diperoleh, tempat tidur terlalu dekat dan ketika ada kunjungan pembesar (pemimpin), pasien akan berkumpul. Ini akan menyebabkan jangkitan merebak. ”
Walaupun dia tidak secara khusus menyebut tempat karantina yang difoto atau dihuraikan mengenai lawatan ke pusat karantina, Dr Mahathir mungkin menyinggung gambar lawatan perdana menteri 19 Januari ke Pusat Rawatan Karantina dan Risiko Rendah (PKRC) Covid-19 di Malaysia Agro Exposition Park Serdang (MAEPS), di mana individu yang dipercayai pesakit dan anggota kesihatan dilihat berkumpul dalam kumpulan tanpa jarak fizikal sambil menyambut perdana menteri yang dipisahkan dari mereka melalui pintu kaca.

Dr Mahathir terus mengatakan bahawa ada banyak cara dan amalan yang dapat mengurangkan jumlah jangkitan Covid-19, menyatakan harapan bahawa doktor pakar dapat membincangkan langkah-langkah ini dengan pegawai kerajaan.

Dia mengulangi bahawa perkhidmatan Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah sangat dihargai, tetapi mengatakan bahawa pandemi “terlalu besar untuk ditangani oleh satu orang sahaja.”

Pada 17 Januari, Dr Mahathir dalam wawancara dengan saluran berita Astro Awani mengucapkan tahniah kepada Dr Noor Hisham atas kejayaannya menangani wabak Covid-19, tetapi mengatakan bahawa ia tidak dapat ditangani sendiri, menunjukkan bahawa kerajaan menubuhkan panel doktor perubatan dan pengamal perubatan terkemuka untuk mengkaji semula usaha pemerintah dalam memerangi Covid-19.

Pada awal 4 Januari 2021, Kementerian Kesihatan telah mengatakan sedang mempertimbangkan untuk mengkarantina pesakit Covid-19 yang tidak bergejala dan mempunyai gejala ringan di rumah kerana mereka membuat hingga 90 persen dari keseluruhan kes, sementara Karantina Covid-19 dan Pusat Rawatan Risiko Rendah (PKRC) menghampiri penggunaan kapasiti maksimum. Langkah berpotensi ini juga disebut oleh kementerian pada 28 Disember 2020.

Pada 12 Januari, Kementerian Kesihatan mengumumkan bahawa pesakit Covid-19 di kategori tahap satu dan dua akan dikuarantin di rumah, jika keadaan rumahnya memuaskan termasuk ruang pengasingan yang mencukupi, dengan pesakit tersebut akan ditempatkan di hospital sebagai gantinya jika rumah tersebut berada kecil atau ramai.

Pada 18 Januari, Dr Noor Hisham mengumumkan senarai terperinci peraturan untuk karantina rumah bagi pesakit Covid-19 yang tidak berjangkit atau hanya mempunyai gejala ringan, sementara juga menyatakan bahawa mereka yang berada di bawah karantina di rumah tidak boleh berasal dari kumpulan berisiko tinggi seperti orang tua atau mereka yang mempunyai penyakit kronik.

Di antara peraturan yang harus dipatuhi untuk karantina rumah seperti tinggal bersendirian di bilik yang terpisah dengan tandas terpasang atau dengan tandas bersama jika tidak, semua permukaan dibersihkan setiap kali selepas digunakan, dan mengelakkan interaksi tatap muka dengan orang lain di rumah atau untuk semua memakai topeng muka jika interaksi tidak dapat dielakkan, dan tidak menerima pelawat.

Peraturan lain termasuk meminta orang yang berada di bawah karantina melaporkan status kesihatan mereka setiap hari melalui aplikasi MySejahtera atau kepada pegawai perubatan yang bertugas, dan memberitahu Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) atau klinik terdekat atau menghubungi 999 jika mereka merasakan gejala mereka semakin buruk.

Malay News
National Desk