Amang seksual: Bekas guru tabligh kekal dijel 15 tahun, 14 sebatan

Amang seksual: Bekas guru tabligh kekal dijel 15 tahun, 14 sebatan

PUTRAJAYA: Seorang bekas guru tabligh kekal menjalani hukuman penjara 15 tahun dan dikenakan 14 sebatan atas tujuh kesalahan melakukan amang seksual fizikal terhadap seorang murid lelaki berusia 12 tahun yang terlibat dalam program `Qiamulail’ anjurannya, empat tahun lalu.

Bagi semua pertuduhan, kesalahan itu dilakukan pada masa dan tempat berlainan antaranya pada waktu tengah hari dalam sebuah surau dan dalam kenderaan pacuan empat roda di beberapa tempat berbeza ketika mangsa terlibat dalam program itu.

Panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai oleh Datuk Hadhariah Syed Ismail sebulat suara membatalkan rayuan akhirnya hari ini selepas Abidin Abdullah, 50, menarik balik rayuan terhadap hukuman yang diputuskan ke atasnya.

“Ini melibatkan kepercayaan dan amanah. Murid mesti percayakan guru, ibu bapa juga begitu, lagi-lagi guru agama. Dulu-dulu kalau murid buat salah, guru boleh rotan murid.

“Orang tua kena beri contoh yang baik kepada orang muda terutamanya pelajar,” kata beliau yang bersidang bersama-sama Datuk Azman Abdullah dan Datuk Azmi Ariffin ketika menyampaikan keputusan mahkamah.

Menurut pertuduhan, Abidin didakwa melakukan amang seksual fizikal terhadap mangsa yang ketika itu berusia 12 tahun di beberapa kejadian berasingan di Shah Alam pada masa berbeza di antara 21 September dan 5 Oktober 2019.

Antara perbuatan itu dilakukan dalam kenderaan pacuan empat roda di parkir hadapan sebuah masjid, dalam sebuah rumah di Padang Jawa, dalam surau, di kawasan parkir hadapan sebuah pangsapuri dan parkir sebuah restoran.

ISYARAT

Perbuatan tersebut turut dilakukan dalam kenderaan berkenaan yang sedang bergerak di kawasan lampu isyarat Simpang Empat Jalan Padang Jawa.

Keterangan kes menunjukkan perayu yang merupakan pengikut tabligh kerap menganjurkan program `Qiamulail’ di beberapa masjid sekitar Shah Alam dan mangsa mengikuti aktiviti itu selepas mendapat kebenaran bapanya.

Keterangan menyatakan, kira-kira pukul 8 malam, 6 Oktober 2019, mangsa yang berpakaian jubah dan bercermin mata besar, dihantar pulang oleh perayu selepas menjalani program itu di surau sebuah kondominium.

Ibu mangsa berasa pelik kerana anakya memakai cermin mata besar enggan menanggalkannya dan apabila disuruh membukanya, wanita itu mendapati kesan lebam dan bengkak pada mata kiri dan bahagian belakang tangan.

“Mangsa pada awalnya menipu ibunya dengan menyatakan dia jatuh tergelincir berhampiran kolam renang namun akhirnya mengaku dia ditampar berkali-kali oleh perayu kerana dilihat berbual-bual dengan seorang warga Bangladesh di surau tersebut,” demikian menurut keterangan di mahkamah.

TABLIGH

Perayu yang ketika itu guru agama tabligh dibicarakan secara bersama dan Mahkamah Sesyen Putrajaya pada 11 Oktober 2021 menjatuhkan hukuman penjara 15 tahun serentak bermula tarikh tangkapan pada 7 Oktober 2019 serta dua kali sebatan bagi setiap pertuduhan.

Abidin turut diperintah menjalani kaunseling pemulihan selama 10 tahun dan menjalani pengawasan polis untuk tempoh tiga tahun setelah selesai menjalani hukuman pemenjaraan. Hukuman dan perintah itu dikekalkan oleh Mahkamah Tinggi pada 12 Ogos 2022.

Terdahulu, peguam Mohamad Zaidan Daud mewakili Abidin berhujah perayu tidak sepatutnya didakwa atas pertuduhan tersebut kerana takrifan guru agama bukan seperti yang didefinisikan di bawah Akta Pendidikan.

Bagaimanapun, Timbalan Pendakwa Raya Solehah Noratikah Ismail berhujah perayu boleh didakwa di bawah seksyen yang dipertuduhkan terhadapnya kerana ia melibatkan perhubungan amanah.

Perayu didakwa di bawah Seksyen 14(d), Seksyen 14(b) dan Seksyen 14(a) dibaca bersama Seksyen 16(1) Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak 2017.

Hujah beliau, hubungan amanah tidak wajar dipertikaikan kerana bapa mangsa memberikan kebenaran kepada kanak-kanak itu mengikuti aktiviti `Qiamulail’ yang dianjurkan oleh perayu.

Dalam penghujahan bertulisnya, Solehah berkata, keterangan menunjukkan mangsa berubah sikap menjadi pendiam, banyak termenung dan cepat marah. – UTUSAN