Amaran kepada pemain PS5 ketika membeli

PS5

Tech: Sejak pra-pesanan dimulakan, jualan PS5 adalah seperti goreng pisang panas. Kaki ‘gamers’ sanggup beratur dan ada yang telah berkhemah di luar kedai, mereka berusaha sedaya upaya untuk dapatkan permainan tersebut. Walaupun begitu, ribuan orang telah pulang dengan tangan kosong menjadikan PS5 adalah salah satu pembelian paling hangat musim ini.

Hanya ada satu cara yang boleh dipercayai untuk mendapatkan PS5, dan ia mahal. Tempat seperti eBay membolehkan penjual menjual pindah konsol baru dengan harga yang sangat tinggi. Itu bukan pilihan yang bagus, tetapi jika tidak ada yang lain, itu adalah pilihan. Perkara seperti itu tidak akan dinilai kerana semestinya ia kelihatan seperti mendorong tingkah laku “buruk”, tetapi menjual seperti ini lebih lapuk daripada permainan video dan tidak akan hilang dalam masa terdekat. Mereka dengan jelas menilai PS5 pada harga yang lebih tinggi daripada MYR 1,869.

Walaupun begitu, inilah amarannya: lihat senarai tersebut dengan teliti. Eurogamer melaporkan bahawa eBay sedang dalam proses membuang orang yang menggunakan gambar PS5 sahaja untuk menjual. Mereka mempunyai banyak senarai tentang kisah orang yang mengelirukan tentang jualan PS5, walaupun secara teknikal bukan pembohongan, tapi jelas bertujuan untuk menipu orang untuk membeli sesuatu yang mereka tidak mahukan dengan harga tinggi. Seorang penjual menawarkan kotak kosong yang secara teorinya boleh memuatkan PS5.

Seorang pengguna eBay yang hampir terperangkap dengan penipuan ini menghubungi Eurogamer untuk memberitahu bahawa mereka telah bercakap dengan bahagian khidmat pelanggan eBay untuk membincangkan tentang orang yang membuat tawaran menggunakan gambar PS5 dengan membuat mereka percaya mereka sedang berurusan untuk membeli alat permainan itu.

“Kami mengecam sepenuhnya penjual oportunis ini yang cuba mengelirukan pengguna lain dan akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadap penjual tersebut.” kata eBay dalam satu kenyataan, melalui Eurogamer.

Tetapi, beberapa dari senarai penipuan ini tetap akan berjaya melalui tapisan, jadi kewaspadaan bermula di rumah: baca senarai dengan berhati-hati jika ini adalah pilihan yang ingin anda gunakan. Sekiranya anda akan membayar RM4080.50  dan lebih untuk satu PS5, tentu saja anda tidak digalakkan untuk membeli. Tetapi itu bergantung kepada anda, urusan anda.

NA270/Technology Desk

Malay News