Bantuan internet dan komputer untuk golongan B40

Putrajaya: Sebanyak 195,028 rancangan data dan 3,773 peranti telah diedarkan kepada pelajar institusi pengajian tinggi dari kategori B40 sejak rancangan data dan pakej peranti dilancarkan pada 30 Oktober tahun lalu.

Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) juga dalam proses memperoleh 3,997 komputer riba dan komputer meja untuk diedarkan kepada pelajar pendidikan tinggi, kata Menteri Datuk Seri Dr Noraini Ahmad (gambar).

Kementerian itu, katanya melaksanakan inisiatif untuk mendapatkan tawaran terbaik dari syarikat pelan data dan penyedia peranti untuk pelajar.

Pakej pelan data yang ditawarkan ialah Celcom EL30 (RM30); Celcom XPAX 35 (RM35); Maxis Hotlink (RM30 / RM40 / RM50); Digi (RM28 / RM35); UNIFI MOBILE pascabayar (RM59) dan UNIFI Mobile prabayar (RM35).

Bagi peranti, syarikat pembekal antaranya Program Pembelian Pelajar AcerMOHE menawarkan potongan antara lima hingga tujuh peratus untuk produk terpilih.

“Akses internet sangat penting untuk memastikan para pelajar menikmati sesi pengajaran dan pembelajaran (PdP) dalam talian yang kondusif,” kata Noraini, yang menekankan bahawa KKM komited untuk memastikan bahawa para pelajar ini dapat mengakses Internet di mana sahaja mereka berada.

Katanya, KPM juga telah mengadakan perbincangan dengan Bank Simpanan Nasional untuk inisiatif pinjaman kewangan lain di bawah Skim COMSIS BSN MyRinggit-i untuk pembelian komputer riba oleh pelajar pendidikan tinggi.

KPT melalui Yayasan Sukarelawan Pelajar juga telah melancarkan inisiatif crowdfunding melalui Tabung Prihatin Siswa sebagai platform untuk mengajak orang luar menyalurkan sumbangan untuk membantu pelajar meneruskan PdP dalam talian tanpa sebarang kekangan, kata Noraini.

Mereka yang ingin menyalurkan sumbangan mereka boleh melakukannya melalui akaun Maybank 5660 1062 2566 atau dalam talian dengan mengklik pautan di www.billplz.com/tabungsiswa.

Sumber: The Malaysian Reserve