Bekas CEO Yahoo kembali dengan aplikasi mudah alih baru

Tech: Former Ketua eksekutif Yahoo, Marissa Mayer memulakan kembalinya ke dunia teknologi pada hari Rabu dengan pelancaran aplikasi mudah alih baru yang bertujuan untuk membantu orang mengatur hubungan mereka.

Permulaan yang dibuat oleh Mayer setelah pemergiannya dari Yahoo pada tahun 2017 melancarkan aplikasinya yang disebut Sunshine Contacts, yang “secara automatik membuat sekumpulan kenalan peribadi dan profesional anda dari tempat yang berbeza seperti telefon, buku alamat dalam talian, dan e-mel anda,” menurut syarikat.

“Teknologi penting yang membantu kami terus berhubung dengan mereka yang paling penting adalah kuno,” kata Mayer, pengasas bersama dan CEO Sunshine, yang sebelumnya dikenali sebagai Lumi Labs.
“Di Sunshine, kami percaya ada kesempatan besar untuk membuat duniawi menjadi ajaib. Ini adalah masalah yang sangat mencabar dan bermanfaat untuk ditangani dan kami baru saja mulai.”

Sunshine, yang berpusat di Silicon Valley, telah mengumpulkan modal $ 20 juta (sekitar RM 81.9 juta) dan merancang untuk melancarkan rangkaian aplikasi lain.
Aplikasi Sunshine Contacts, yang percuma dan tersedia untuk sistem operasi Apple iOS, bertujuan untuk membantu pengguna membuat lebih banyak organisasi kenalan peribadi dan profesional mereka.

“Sekiranya anda seperti kebanyakan orang, kad kenalan di telefon anda tidak kemas: kad ini tidak dikemas kini sejak bertahun-tahun, terdapat banyak pendua, banyak yang tidak lengkap, ada yang mempunyai maklumat ketinggalan zaman,” menurut laman web Sunshine.

Dengan aplikasinya, “kad kenalan anda yang statik sebelumnya disusun secara ajaib dan dikemas kini dengan maklumat terkini.”
Mayer meninggalkan Yahoo pada tahun 2017 setelah gagal merekayasa perubahan syarikat internet yang dulu dominan, dan akhirnya merundingkan penjualan kepada syarikat telekomunikasi Verizon.

Yahoo dijual dengan harga kurang dari $ 5 miliar, membatasi penurunan yang lama dari ketika ia memiliki nilai pasar puncak sekitar $ 125 miliar pada tahun 2000.
Dia dilantik sebagai CEO di Yahoo pada tahun 2012 setelah lebih dari satu dekad di Google, menjadi salah satu daripada beberapa wanita yang mengetuai firma teknologi Silicon Valley utama.

Pengasas bersama Mayer’s Sunshine adalah Enrique Munoz Torres, bekas ketua carian dan pengiklanan di Yahoo dan lulusan Institut Teknologi Massachusetts. – ETX Studio, 19 November 2020

Malay News
Technology Desk